Veličanstveni let nordijskog grifina: SAAB 9-5 Nordic-R

 

Slika

Pošto smo ušli u 2014 godinu red je da vam sve predstojeće velike praznike čestitam i pozelim sve najbolje, a pošto smo i mi na odmoru do 13. januara rešio sam da pre nego što dodje Bozić napišem još jedan kraći tekst koji bi mogao da bude zanimljiv i da vas upoznam sa njim. Primetio sam da veći strani blogovi i stranice koje okupljaju automobilske entuzijaste, na kraju godine sumiraju celu godinu i objave na primer 10 najboljih tuning projekata i slično, a ja sam radio malo drugačije. Naime, po mom izboru ću vam predstaviti automobil koji je po meni obelezio ovu 2013 godinu koja je za nama ostavila mnoge ekstremne projekte.

Slika
Slika

Svi očekuju da će 2014 biti još bolja pa ćemo videti. Auto koji je na mene ostavio najveći utisak u 2013 godini jeste SAAB 9-5 Nordic-R, ekstremno modifikovani SAAB 9-5 prve generacije koji je pravo remek delo i pravi pokazatelj kvaliteta, snage i izdrzljivosti SAAB-ovih motora i komponenata.

Slika

Vlasnik automobila, Endi Gidlund(Andy Gidlund)koji je veliki ljubitelj SAAB-a, pod haubom je ostavio originalni SAAB-ov blok motora i bukvalno je skoro svaki deo originalan(fabrički) uz velike modifikacije na sistemu ubrizgavanja, promenu mape kontrolne jedinice(ECU), veći turbo punjač i sve redno što ide kako bi se izvukla što veća snaga iz motora relativno male zapremine. Motor fabričke oznake B234R je dobio kvalitetnije, poboljšane bregaste osovine, nove karike, ventili su sada većeg prečnika, a tu je i ručno izradjen usisni sistem sa velikim filterom za vazduh. Nadpunjenje se vrši uz masivni turbo punjač Turbonetics Race Precision 6262 koji ima mozda najveću ulogu u svemu ovome jer radi pri visokih 2,2 bara. Radi adekvatnog hladjenja tu je veliki hladnjak sa interkulerima, a izduvna grana je oblozena materijalom koji ima ulogu toplotnog izolatora.

Slika

Sa svim ovim modifikacijama SAAB-ov blok zapremine 2,3L razvija ogromnih 762ks, uz pritisak turbopunjača koji tada radi na 2,2 bara, što je veća snaga od one koju proizvodi novi Ferrari F12 Berlineta, pa vi vidite za šta su sve SAAB-ovi motori sposobni. Merenje snage je vršeno sa E85 gorivom.

Slika

Kao što se svi slazemo, za prednju vuču ovo je ogromna snaga, tako da se radilo sve moguće kako bi se ova snaga što bolje prenela na podlogu. Menjač je trkački Quaife 6-stepeni manuelni sa kvačilom visokih perfomansi koje je spremno da izdrzi velika opterećenja i obrtni momenat od preko 780Nm. Instaliran je i Quaife LSD diferencijal sa ograničenim proklizavanjem, kako bi se nekako ova snaga prenela na podlogu bez prevelikog i nepotrebnog rasipanja snage. I pored svega navedenog, auto proklizava kao lud skoro do 180km/č, a posle toga, kontakt sa podlogom postaje normalan i SAAB 9-5 Nordic-R leti stazom i za sobom ostavlja sve moguće. Što se izgleda tiče, ovaj SAAB 9-5 je ofarban u crnu mat boju koja mu odlično pristaje, a tu je i veliki natpis “Perfomance by Nordic”, čisto da se zna ko je učestvovao u ovom projektu.

Slika
Slika

Treba spomenuti i da je čuvena tjuning kuća “Dahlback Racing” takodje učestvovala u stvaranju ove ekstremne mašine. Napred je stavljen agresivni branik sa velikim usisnikom za vazduh koji ide direktno u hladnjak, a tu su i otvori kroz koje se vide interkuleri, što posmatraču daje do znanja da sa ovim SAAB-om nema šale.

Slika
Slika
Slika

Pozadi su dva izduvna završetka od nerdjajućeg čelika prečnika velikih 5 inča koji bljuju vatru i pucaju na anti-lag testu, a to je jedan od najlepših zvukova za sve “petrolhede”. Za dobro lezanje na stazi zaduzene su sportske coil-over opruge, tj. opruga i amortizer u jednoj celini, a celo ogibljenje je uz pomenute sportske opruge i amortizere dodatno ojačano, jer kada auto ima više snage, te dodatne sile najviše trpi donji postroj, tj. ogibljenje automobila. Na haubi su naravno postavljeni osigurači kako bi sve bilo zategnuto, a u isto vreme ovo poboljšava aerodinamiku, jer se pri velikoj brzini hauba malo izdize ako nema osigurače, a kako bi sve bilo u duhu auto-sporta unutra je instaliran rol-bar za dodatno ukrućenje karoserije ali i za slučajeve koje nikada ne zelimo da se dese(prevrtanje,udarac u ogradu…).

Slika

 

Slika
Slika

Za bezbedno zaustavljanje zaduzene su Poršeove kočnice koje su se sjajno uklopile uz lepe felne od 18 inča i omogućavaju kasnije kočenje pred krivinu. Ono što je ovaj SAAB 9-5, koji je sada već 12 godina star, radio na pisti, retko koji automobil moze da se pohvali da je radio isto. Konkretnije, ovo je auto koga se plaše i tjunirani automobili i sportisti iz više klase, a pred njim su redom padali razni, da ih nazovem egzotični sportski automobili, a samo neki od njih su BMW M6, Audi Rs4, VW Golf MK5 R32…. Protivnicu na pisti u Bjorkviku(Björkvik)su obično na početku imali prednost dok SAAB proklizava, a onda kada dodje trenutak i gume dobiju “grip”, kreće pravi bes svih 762ks koji svom snagom grabe napred.

Slika

Jednom prilikom pri kraju piste auto je dostigao neverovatnih 315km/č, što je mozda najveća brzina koju je jedan SAAB 9-5 ikada postigao, a rekord se pripisuje SAAB-u, jer je ovo čistokrvni SAAB, od motora do karoserije, a ne auto sastavljen od tri različita proizvođača kakvih slučajeva ima mnogo, a ovakvih projekata kao što je SAAB 9-5 Nordic-R nema baš u izobilju.

Slika

Nadam se da će vam se svideti ovaj projekat, koji je meni u ovoj 2013 godini bio najdrazi, a svakako, zasluzuje svako poštovanje, posebno zato što je oličenje kvaliteta i izdrzljivosti SAAB-ovih automobila, motora i komponenata, a znam da ima već posebno mesto u srcima Saabista širom sveta.

Specifikacije za SAAB 9-5 Nordic-R:

Slika

Motor:SAAB redni četvorocilindrični motor(B234R)zapremine 2,3L(2290cm3), DOHC (dva bregasta vratila u glavi motora), 4 ventila po cilindru(16v), pogon bregaste osovine je lanac, turbo punjač Turbonetics Race Precision 6262(pritisak 2,2 bara), Turbonetics “wastegate”, modifikovane bregaste osovine sa opcijom kontrolisanog otvaranja i zatvaranja ventila, ojačane karike, ventili većeg prečnika kao i tvrdje opruge lezišta ventila, zamajac olakšan za 8kg, kolektor(izduvna grana)oblozena materijalom koji ima ulogu toplotnog izolatora i prečnika je 3 inča, usisna grana je modifikovana i prečnika je 4 inča sa velikim filterom za usisavanje vazduha, ubrizgavanje direktno uz dodatni rezervoar i pumpe u gepeku(Henko 275h), dve Bosch 044A pumpe i brizgaljke(1650cc), prečnik cilindra/hod klipa(90mm/90mm), kompresija 9.3:1, pozadi izveden auspuh sa dvostrukim završecima prečnika 5 inča koji ispušta najlepše zvuke ovog SAAB-ovog turbo motora

Transmisija:Trkački menjač Quaife 6-stepeni manuelni sa kvačilom visokih perfomansi otpornim na veliki pritisak, tačnije, kvačilo je dobro za 780Nm obrtnog momenta i više, ugradjen je Quaife LSD diferencijal sa ograničenim proklizavanjem kako bi se sva ova snaga što bolje prenela na prednju osovinu bez gubitaka

Ogibljenje i karoserija:Sportski amortizeri i opruge(coil over), čitav donji postroj dodatno ojačan kako bi ogibljenje bilo spremno za sile koje će biti prisutne sa ovom količinom snage, kočnice sa diskovima svuda(Poršeove kočnice), karoserija ofarbana u mat crnu boju, agresivni prednji branik sa velikim usisnicima za vazduh, zadnji spojler za bolji potisak(Aero), u motorskom prostoru ručno izradjena šipka za sprečavanje uvijanja kao i rol-bar unutra za dodatno ukrućenje šasije ali i radi bezbednosti

Snaga i perfomanse:762ks/820Nm obrtnog momenta(merenja sa E85 gorivom); Maksimalna izmerena brzina je 315km/č pri 7.500 obrtaja u minutu, ubrzanje od 100 do 200km/č za 5 sekundi.

Slika
Slika

Ovo je bila priča o jednom, mozda i najbrzem SAAB- u 9-5 na svetu, koji je svakako zasluzio da bude najbolji tuning projekat ove godine koja je za nama, a Andy Gidlund je najavio još modifikacija za 2014 godinu, tako da jedva čekamo da vidimo šta je sledeće što će biti uradjeno na ovom ekstremnom SAAB-u, a dodao bih još da je ovo prvi SAAB koji moze da probije barijeru od 200mph(322km/č), jer na dovoljno velikom pravcu ovaj auto je spreman za taj poduhvat. Još jednom, ziveo SAAB, i nema boljeg načina da se ljudima prikaze šta je u stvari SAAB, osim ovako, preko ekstremnih projekata koji oduzimaju dah i nateraju nas da se zapitamo, što ranije nismo razmišljali o ovom plemenitom proizvođaču posebnih automobila iz Trolhatana, koji od ove godine, ponovo zivi.

Jovan Raičević
SAAB CLUB SERBIA

Serbian Car Fans