zodiac je napisao:Nije ovde problem sta je jevtinije, nego sta je bolje za ovako staru koncepciju motora, pre svega zbog kuglicnih lezajeva na radilici. Dodatna otezavajuca okolnost je sto ima meke siceve ventila a vozi se na bezolovni benzin, a danasnja ulja imaju vrlo mali ili nikakav procenat magnezijuma. Najbolja varijanta bi, po onome sto sam citao, bio Shell Rotella, ali ga ovde nema niti ga je ikada bilo.
Zbog konstrukcije sigurno da više ZDDP-a neće škoditi, baš zato i veće viskoznosti (viskozne gradacije).
Da li bi Elf (20W-50) sa SG (SF) možda bio i bolje rešenje? Ne mora da znači (kako izgleda na prvi pogled) ali može da bude.
Što se samog ZDDP-a tiče ne verujem da ga ima više (od Motul-a) ali bi mogao imati nešto više fosfora. No, sve je to nagađanje (za Motul i imam sastav, bar približan (detaljniji od MSDS-a), ali za Elf nemam (ama baš) nikakav).
Kod ulja ste u pravu da je fosfor praktično isteran iz njih. Motul 3000 ima 5-6 puta više nego moderna ulja (nešto oko 120 ppm) ali i toliko puta manje od "starinskih", naročito za teretni program.
Kod "teretnih" ulja postoji i (čuvena) "kvaka 22" ako imaju dovoljno fosfora onda nisu za benzince i obratno. Baš zato je Rotela dobila mitsku reputaciju (no nisam siguran da i u USA ima "stare, dobre" Rotele kao nekada). Rimula je ekvivalent u Evropi ALI ima više sulf. pepela nego što je dozvoljeno za benzinske motore, pa je "vrzino kolo" (time) potpuno zatvoreno.
Eventualno se može probati sa nekim teretnim uljima koja su koliko-toliko slična Rotel-i, na primer (jedno od njih) Mobil Delvac Super 1400 (15W-40), koje je taman negde "između".
Moderna ulja (ali to "moderno" je već 25 god.) imaju malo fosfora zbog katalizatora i imaju sve manje (pojavom MId SAPS i LoW SAPS).
Kako god, za sedišta (siceve) ventila je (verovatno najbolje) rešenje dodavati aditive (u GORIVO) koji zamenjuju olovo ("lead substitute").
Tu je verovatno Motul (po)najbolji sa formulacijum (ali je i najskuplji) dok većina ima (baš) na bazi fosfora (ranije) ali sve više na bazi organo-metalnih kompleksa gde su metali alkalni metali (kalijum ili natrijum).
Wynn's ima (ne znam koje je osnove),Wurth (natrijum) i MOL (Solvnaft) (bilo je 400 din. da li još ima na njihovim pumpama, ne bih znao, na bazi K ako se sećam).
Motociklistička ulja (čak i moderna) imaju (u proseku) više ZDDP-a, naročito ako su API SG ili (eventualno) SJ (već je manje ako je SL i SM, ali zavisi i od viskozne gradacije). Od automobilskih bih najpre koristio "Racing" ulja, PS ili (čak) mineralna (Valvoline).
Sve u svemu, uz aditiv, Motul 3000 je odličan izbor ... Elf je solidan izbor a vredi probati i Delvac (15W-40), eventualno i bez aditiva (mada mi se čini da je u svakom slučaju za siceve ventila najbolje rešenje, dodaje se 1:1000 a i podiže oktansku vrednost benzinu za oko 1 pri toj koncentraciji).