Moj auto T8 Sedan
Poslato: 29 Dec 2011, 15:14
Posto sam zamoljen da uradim post o svom ljubimcu, evo da uradim, danas raditi nema svrhe jer se ionako niko ne javlja na telefon (jel se nekom javlja sluzba nabavke u vecim firmama?!?!
Preneo sam i doradio moj post sa oldtajmera
Moj autic dakle, 87 godiste T8, crven interijer. Kupljen u voznom stanju/registrovan, ali nista vise od toga. Najopsezniji radovi su bili na ubrizgavanju (K-glava) skoro sve novo, kao i kocnice (model kocnica do 87 znaci sa rucnom napred), malo se krvarilo, al sta ces mora se.
Sta ima jos? Presao 265.000km kad sam ga kupio - tako pise, nadam se da je tacno, al ko ce ga znati - uvezen 2000 u Srbiju.
Ima jos kozmetike koja na njemu treba da se radi, npr. instrument tabla da se presvuce (ispucala) - pa bih bio zahvalan za kontakt nekog ko ne guli kozu sa ledja, posto "nocna ptica" (da ga tako nazovem) ima cene koje vidim da su ljudi u nemackoj placali za taj posao.
Moj Motor je kao sto rekoh B201 Turbo, sa APC-om, sa intercoolerom, bez katalizatora, verzija 145 konja (ima i sa 150 i 155, zavisnosti od trzista za koje radjeno), mislim da se razlika u snazi postize regulisanjem APC-a, al nisam 100% siguran.
Na sistemu za ubrizgavanje kad sam ga kupio bilo je dosta toga budzeno, ajde da krenemo odavde:
1) senzor hladnog starta crkao (treba da upali 5. diznu na 8 sekundi kad je voda ispod 45C) - vlasnik tasterom "resio problem"
2) dizne stavljene sa Audia 100 (potpuno drugi pritisci,drugi navoj) - pa su radjeni adapteri za navoje dizna-crevo
3) Warm-up isto sa Audia
4) Vakum creva, koja su kod Saaba sa 8V zila kucavica, jer sve regulise vakumom, su bila "zanimljivo resena"
Ovo je sve vremenom promenjeno, i srecom ima novo da se poruci kod Boscha (sem stavke 1, to je posebna prica). Ako mislite da je skupo, jeftino nije, al ako kazem da je dizna 40€ komad vidite da je jeftinije nego za neki noviji auto gde toliko kosta remont (a ponekad i vise).
Jos jedan velik problem je bio sto je klip koji upravlja kolicinom goriva u K-glavi bio ostecen - to nazalost neki specijalisti za K-glavu nisu videli, kao i kod svega ne smete prepustiti sve majstorima - srecom jedan momak je uvideo problem i odradio jako profesionalno remont - potrosnja u gradu je sa 15-16-17 pala na 10.
Sem ubrizgavanja sve je na motoru "stock" sto bi rekli tj. fabricki, sem turbine, koju je neko nekad zamenio. Ova je Garetova uljno hladjena, dok modeli od 86 imaju vodeno hladjene, sto se vidi po crevima koja se jos nalaze tu - ali lepo radi, tako da mi ne smeta.
Najveci problem uz ubrizgavanje je bio vakum za koji ni u Bentley-u (biblija za popravku 900ki) nema seme. To je dovelo do toga da sam skidao bezbroj slika Motora B201 dok nisam pohvatao sve cake. Nazalost ima mnogo verzija, a moja je medju redjima (turbo, bez katalizatora, sa APC, raspored komponenti 1986-88), jer ovaj motor je najcesci u verziji do 1985, a djavo, kao sto znamo lezi u detalju.
Ugradio sam izmedju ostalog merac za pritisak/potpritisak - on vam je kod ovog auta dijagnosticki uredjaj - na leru potpritisak iznosi 0,5-0,6 bara i ako vam ode na 0,4 ili nize - to vam je kao "check engine" pa mozete da se bacite na trazenje problema
Rezultat je da imate sistem koji radi jako dobro, mirno pod svim uslovima (toplo/hladno), pali uvek lako - zato ga je Mercedes drzao na svojim skupljim vozilima sve do 90-ih. Tesko da ce vam auto ikada stati zbog njega, pre ce da se ponasa "cudno" i da najavi na vreme da treba nesto da se preduzme, a trpece da ga godinama zlostavljate i budzite sa delovima tipa "sta se nadje" - dakle odlican sistem za ekvatorijalnu afriku i Srbiju!
Jedini problem koji mi je ostao jeste APC koji ne radi svoj posao, tj. regulise tek kada je kazaljka turba vec u crvenom. Ostaje da se vidi da li je do podesavanja Wastegate ventila ili nesto oko elektronike APC-a. Skinuo sam uputstva za ispitivanje sistema, ali to cu mozda na prolece. Posto se auto pretezno vozi penzionerski i po gradu kazaljka retko ulazi u zuto, a ne crveno.
Turbo krece da se oseca na 2300-2500, posle 3000 udari vas malj u ledja (to je najveca razlika u odnosu na 16V koji iako jaci ima ovo ipak manje brutalno reseno, al kod nekih je 8V bas zbog ovog omiljen).
Auto leti do 170, a posle toga ubrzava sporije. Nisam ga vozio brze od 180, najvise zbog alergije koju imam na druzenje sa saobracajnom policijom i placanje kazni - a i nema potrebe.
Jos jedan problem koji sam nasledio bio je masan motor, ulje nije trosio primetno, ali je bio kao krmaca. Posto smo uspeli da uklonimo 90% curenja (desetine malih dihtunga koje je stigla krstenica) motor je i dalje curio s jedne strane, al nije bas bilo moguce utvrditi koji mu je djavo, al sem estetike nije bio problem jer nisam dolivao ulje. Elem pre par meseci se "odao" tako sto je pocelo da kaplje na crevu za ulje na potezu blok-turbo (mikro rupica na crevu). Sad kako smo to sredili mislim da je suv.
Odrzavanje nije skupo, Mobil 10W40 (tako kaze i Saab), filteri svi imaju da se nadju i uglavnom su sa drugih vozila ulje mislim sa Lade, gorivo sa Alfe a za vazduh jedino nisam siguran, al za dan su ga imali. Svecice koje Saab preporucuje za penzionersku voznju BCPR6 su i za Stojadina, a za "nemirne duse" BCPR7 je malo skuplji. Kod menjaca se ulje doliva (ono je malo skuplje) i to pise u uputstvu, zato vam je Saab dao stap koji je veci nego onaj na motoru kod nekih vozila da redovno proveravate i dosipate, da bi vam sto duze ziveo vas egzoticni menjac, al to je druga tema - o tome ima u rubrici menjaci!
Kazem kod katalizatora je ubacen ECU ali sa ulogom da "preradjuje" signale sa lamda sonde u potpritisak kojim regulise rad dizni tj. protok preko K-glave, ah da ovaj model ima i zlo(pro)tokomer sto bi rekao moj drugar, ali nije ECU kao kod Bosch Motronica. Sem toga Saab-u se uglavnom pojacava snaga preko APC-a - preko "magicnih potenciometara" Kod 16V ima puno mogucnosti: bolje dizne, drugi wastegate, regulator pritiska za gorivo na veci pritisak - ima na tu temu toliko napisano na engleskom da ne treba ja da ponavljam, sto za 900 sto za 9000 - princip je isti, ali ECU nesto nisam video da cackaju - da nisi mislio na APC?
Od tuninga ECU-a kod T8 Kat nema neke vajde. Ima preko youtube-a T8-ica sa nekim suludim konjskim snagama ali ipak je ovo auto koji sluzi za preticanje, a ne trke, razlike su sledece:
1) T8 nema prednje stabilizatore - sto ga cini manje stabilnim pri ostroj voznji
2) Neki 16V modeli su vec i pre 87 imali ventilirajuce diskove
3) Primarni prenosnik menjaca (daje snagu sa menjaca na diferencijal - ide na 3 lanca) ima kraci prenos, bolje ubrzanje spram maksinalne km/h - T8 - 6ica, a T16 - 7 ili 8 kasnija godista, znaci nizi broj obrtaja pri istim brzinama - zato 8V ima slicno ubrzanje 16V (oko 9sekundi T8, a 16V oko 8)
Naravno da se sve moze prebaciti sa jednog na drugi, al za trkanje definitivno prednost dajem T16, ovaj moj je dobar za demoralisanje vlasnika novih Audia A4 TDI na semaforu, ali ne da se 4 sata vozi 200
Pravilo je da svaki Saab moze da se nasvira na 300ks. Nicos Gasparatos (grk-nemac) je napravio 8V atmosferac kojim se trkao - 300 konja!!! (ovo je onaj sa 118ks fabricki) - samo treba da se ima volje, zelje i malo novca. Jedino ogranicenje kod atmosferaca je sto ima druge klipove od turba i drugi stepen kompresije.
Kod K-glave mozete da stavite prekidac na 5. diznu (kao bivsi vlasnik mog, samo iz drugih razloga) i da vam ubacuje gorivo na vecim rezimima obrtaja - kombinacija koliko hoces - Ford je na trkackim Caprijima imao te dizne na svakom cilindru.
Za ostala pitanja, menjao sam prednje amortizere i stavio normalne gasne (Kayaba), ali mi se cini da je i dalje premekan za ostru voznju, ima dosta jako podupravljanje u sporim-ostrim krivinama, kod vecih brzina je dosta bolje.
Menjane sve 4 kugle napred -scantech 12€/kom ako se dobro secam, kazu da nije kvalitet - videcemo, zasad drze - original Saab TRW je 35€/kom napolju, a TRW OEM je 25€/kom - pa ako se razocaram....
Nazad 2komada (1 par) silent blokova menjan - ostalo je sve originalno - pravo cudo za tako kompleksan sistem vesanja (dvostruka trouglasta ramena - ko ferrari) a nazad kruta sa panhard stapom
Jos za odrzavanje..hmm....zadnje diskove original Saab u BG-u platio 45€ (poruceni iz Beca preko Amazona) - jel treba jos komentar? Dobro napred su skuplje oko 100€ je Lucas/TRW i plocice 25€. Imaju jeftinije, al ne mnogo, sem toga tu ne volim da stedim - gume i kocnice su jedine koje me cuvaju od sebe i drugih.
Gume su 185/65 R15 ili 195/55 R15 - znaci najstandardnije (ja imam prve). Preporuka za one koji kupuju 900ku kupite model posle letnjeg raspusta 87, tj. Modell 88 ili noviji - znaci posle mog.
Kocnice sa rucnom napred od koga god da kupite kola su 99% zaribale napred, jer vole to tako - Girling sistem - slican onom u starim Jaguarima. Znaci da morate da radite remont sto samo preporucujem ljudima koji vole da se samopovredjuju! Uradio sam to i ne znam da li bih to uradio ponovo - delovi mogu da se poruce iz BG-a, al morate da kupite 4 klipa - da 4 komada i gumice, po 2 klipa koja nalezu na plocice i po 2 koja primaju pritisak i regulisu rucnu. I kad sve nabavite ceka vas pertlovanje klipova na osovinicu, ako je neko nekad lupo cekicem jer nije znao kako se menjaju plocice onda ce Vam trebati i nova osovinica jer je pukao navoj - milina jedna
SLIKA
E da kad uspete SVE da sredite onda vas ceka jos samo da sve ugradite i ostaje jos "sitnica" podesavanje rucne, jer ako se secate, ona Vam je napred. Ako sve uradite kako treba, ostalo Vam je da bacite jednu kasiku masti na mehanizam rucne koja trpi temperature od ca. 600C - imate kod Mercedesa da porucite ili uzmete FAM-ovu mast za trafostanice koja drzi do 1200C - masala!
S druge strane posle ovoga imate kocnicu koja jako dobro koci i mirni ste 10 godina, takodje imacete najbolju rucnu kocnicu koja koci kao pedalom da kocite, a poluga od rucne se pomera kao da je za migavce!
Ako vam nije zapelo da bude sve orignal prebacite kocnice sa novijeg sa rucnom nazad - iste sa Saab-a 9000 84-88.
Jedino budzenje je varenje ploce za rucnu, ostalo "sraf na sraf" - ovo sam citao, al verujem da je tako. E da trebace Vam i glavcine verovatno, jer je rupa 4x108 (?!? ista kao kod 9000 u svakom slucaju), a kod starog je 4x114 - i naravno nove felne!
Materijal za obloge plocica se smatra jako vaznim i topla preporuka je da se kupuju plocice original Saab. Posto Saab nema 5. kocioni odnos prednje:zadnje se regulise preko razlike u trenju prednjih i zadnjih obloga/diskova. Tako da se desavalo da ljudima usled jakog kocenja u ekstremnim situacijama sa neoriginalnim materijalom izleti zadnji kraj. Ovo je narocito izrazeno kod modela koji nemaju ABS (od 89 opciono, od 91 standard).
Elektrika je Bosch, manje vise sve sa omiljenog jugoslovenskog-porodicnog-nikad prezaljenog-uvek dobrog za 2000€-Golfa II
Regler npr. ima za svaki dzep od 300RSD za Cargo (za one koji vole da ostanu u vezi sa svojim elektricarem) do 2000RSD za Bosch (za one manje druzeljubive).
Razvodnik nije isti, ali pasu gumice, tegici i ostali pokretni delovi sa Golfa II 1.3 - nisu isti razvodnici kod svih - ima jos 2 modela - njihovu pricu ne znam, al znajuci Bosch nesto uvek pase, samo treba znati sta.
Komutator je sa Ascone - ovo opet za T8 kazem.
Najveci problem je kod nekih od 89 i vecine od 91, gde je Lucas radio ECU (verzija 2.4 kod Full Turba i svi LPT-ovi Turbo sa 141ks) - druge su i dizne, i jako je tesko naci delove, a novih ECU i prateca oprema uglavnom nema - ni na zapadu - jedino otpadi.
ECU verzije 2.2 je Bosch koji ce vam uvek rado, u duhu pravog kapitalizma, prodati sve - cega nema napravice za 6 meseci do godinu dana. Datume kad je planirano pokretanje proizvodnje (ako je planirano) Bosch saopsti. Rok isporuke, ako je deo u Madjarskoj 3-4dana, ako je u Nemackoj 3 nedelje.
Ima jedno malerozno godiste, ne secam se dal je 83 ili 84 gde su pokusali da koriste neke kablove sa izolacijom koja nije stetna po zdravlje - ovde je najbolje raditi kompletno prekabliranje, jer je vek izolacije max. 10-15 godina.
Svetlosna grupa napred je do 86 (ravna njuska) i posle(kosa njuska). Nazalost ova starija koja je kod nas vise zastupljena tesko se nalazi, dok za noviju ima sve.
Napomena - ovo sto pisem za motor i ostalo sve vazi za godista od 83/84, ako je starije neka vam je bog na pomoci!
Starija godista imaju B-Motor (poklopac motora sa cepom za ulje na njemu) na kome su skoro svi agregati drugaciji, narocito pumpa za vodu. Kit za reparaciju ove pumpe kosta oko 120€, ako ga uopste nadjete, dok za H-motore cela pumpa kosta 30-40€. Dalji problemi nastaju sa lancima-spanerima, uljnom pumpom i tako dalje. Posto se ovaj motor jako oslanja na Trimpfov motor iz Dollomite Sprinta ljudi su pokusavali neke adaptacije, ali nije isto. Delovi interijera, sistem grejanja hladjenja itd. sve je drugacije, tako da topla preporuka - sem ako stvarno niste zaljubljenik u modele 79-81 ili neizlecivi mazohista, izbeci u sirokom luku.
Preneo sam i doradio moj post sa oldtajmera
Moj autic dakle, 87 godiste T8, crven interijer. Kupljen u voznom stanju/registrovan, ali nista vise od toga. Najopsezniji radovi su bili na ubrizgavanju (K-glava) skoro sve novo, kao i kocnice (model kocnica do 87 znaci sa rucnom napred), malo se krvarilo, al sta ces mora se.
Sta ima jos? Presao 265.000km kad sam ga kupio - tako pise, nadam se da je tacno, al ko ce ga znati - uvezen 2000 u Srbiju.
Ima jos kozmetike koja na njemu treba da se radi, npr. instrument tabla da se presvuce (ispucala) - pa bih bio zahvalan za kontakt nekog ko ne guli kozu sa ledja, posto "nocna ptica" (da ga tako nazovem) ima cene koje vidim da su ljudi u nemackoj placali za taj posao.
Moj Motor je kao sto rekoh B201 Turbo, sa APC-om, sa intercoolerom, bez katalizatora, verzija 145 konja (ima i sa 150 i 155, zavisnosti od trzista za koje radjeno), mislim da se razlika u snazi postize regulisanjem APC-a, al nisam 100% siguran.
Na sistemu za ubrizgavanje kad sam ga kupio bilo je dosta toga budzeno, ajde da krenemo odavde:
1) senzor hladnog starta crkao (treba da upali 5. diznu na 8 sekundi kad je voda ispod 45C) - vlasnik tasterom "resio problem"
2) dizne stavljene sa Audia 100 (potpuno drugi pritisci,drugi navoj) - pa su radjeni adapteri za navoje dizna-crevo
3) Warm-up isto sa Audia
4) Vakum creva, koja su kod Saaba sa 8V zila kucavica, jer sve regulise vakumom, su bila "zanimljivo resena"
Ovo je sve vremenom promenjeno, i srecom ima novo da se poruci kod Boscha (sem stavke 1, to je posebna prica). Ako mislite da je skupo, jeftino nije, al ako kazem da je dizna 40€ komad vidite da je jeftinije nego za neki noviji auto gde toliko kosta remont (a ponekad i vise).
Jos jedan velik problem je bio sto je klip koji upravlja kolicinom goriva u K-glavi bio ostecen - to nazalost neki specijalisti za K-glavu nisu videli, kao i kod svega ne smete prepustiti sve majstorima - srecom jedan momak je uvideo problem i odradio jako profesionalno remont - potrosnja u gradu je sa 15-16-17 pala na 10.
Sem ubrizgavanja sve je na motoru "stock" sto bi rekli tj. fabricki, sem turbine, koju je neko nekad zamenio. Ova je Garetova uljno hladjena, dok modeli od 86 imaju vodeno hladjene, sto se vidi po crevima koja se jos nalaze tu - ali lepo radi, tako da mi ne smeta.
Najveci problem uz ubrizgavanje je bio vakum za koji ni u Bentley-u (biblija za popravku 900ki) nema seme. To je dovelo do toga da sam skidao bezbroj slika Motora B201 dok nisam pohvatao sve cake. Nazalost ima mnogo verzija, a moja je medju redjima (turbo, bez katalizatora, sa APC, raspored komponenti 1986-88), jer ovaj motor je najcesci u verziji do 1985, a djavo, kao sto znamo lezi u detalju.
Ugradio sam izmedju ostalog merac za pritisak/potpritisak - on vam je kod ovog auta dijagnosticki uredjaj - na leru potpritisak iznosi 0,5-0,6 bara i ako vam ode na 0,4 ili nize - to vam je kao "check engine" pa mozete da se bacite na trazenje problema
Rezultat je da imate sistem koji radi jako dobro, mirno pod svim uslovima (toplo/hladno), pali uvek lako - zato ga je Mercedes drzao na svojim skupljim vozilima sve do 90-ih. Tesko da ce vam auto ikada stati zbog njega, pre ce da se ponasa "cudno" i da najavi na vreme da treba nesto da se preduzme, a trpece da ga godinama zlostavljate i budzite sa delovima tipa "sta se nadje" - dakle odlican sistem za ekvatorijalnu afriku i Srbiju!
Jedini problem koji mi je ostao jeste APC koji ne radi svoj posao, tj. regulise tek kada je kazaljka turba vec u crvenom. Ostaje da se vidi da li je do podesavanja Wastegate ventila ili nesto oko elektronike APC-a. Skinuo sam uputstva za ispitivanje sistema, ali to cu mozda na prolece. Posto se auto pretezno vozi penzionerski i po gradu kazaljka retko ulazi u zuto, a ne crveno.
Turbo krece da se oseca na 2300-2500, posle 3000 udari vas malj u ledja (to je najveca razlika u odnosu na 16V koji iako jaci ima ovo ipak manje brutalno reseno, al kod nekih je 8V bas zbog ovog omiljen).
Auto leti do 170, a posle toga ubrzava sporije. Nisam ga vozio brze od 180, najvise zbog alergije koju imam na druzenje sa saobracajnom policijom i placanje kazni - a i nema potrebe.
Jos jedan problem koji sam nasledio bio je masan motor, ulje nije trosio primetno, ali je bio kao krmaca. Posto smo uspeli da uklonimo 90% curenja (desetine malih dihtunga koje je stigla krstenica) motor je i dalje curio s jedne strane, al nije bas bilo moguce utvrditi koji mu je djavo, al sem estetike nije bio problem jer nisam dolivao ulje. Elem pre par meseci se "odao" tako sto je pocelo da kaplje na crevu za ulje na potezu blok-turbo (mikro rupica na crevu). Sad kako smo to sredili mislim da je suv.
Odrzavanje nije skupo, Mobil 10W40 (tako kaze i Saab), filteri svi imaju da se nadju i uglavnom su sa drugih vozila ulje mislim sa Lade, gorivo sa Alfe a za vazduh jedino nisam siguran, al za dan su ga imali. Svecice koje Saab preporucuje za penzionersku voznju BCPR6 su i za Stojadina, a za "nemirne duse" BCPR7 je malo skuplji. Kod menjaca se ulje doliva (ono je malo skuplje) i to pise u uputstvu, zato vam je Saab dao stap koji je veci nego onaj na motoru kod nekih vozila da redovno proveravate i dosipate, da bi vam sto duze ziveo vas egzoticni menjac, al to je druga tema - o tome ima u rubrici menjaci!
Kazem kod katalizatora je ubacen ECU ali sa ulogom da "preradjuje" signale sa lamda sonde u potpritisak kojim regulise rad dizni tj. protok preko K-glave, ah da ovaj model ima i zlo(pro)tokomer sto bi rekao moj drugar, ali nije ECU kao kod Bosch Motronica. Sem toga Saab-u se uglavnom pojacava snaga preko APC-a - preko "magicnih potenciometara" Kod 16V ima puno mogucnosti: bolje dizne, drugi wastegate, regulator pritiska za gorivo na veci pritisak - ima na tu temu toliko napisano na engleskom da ne treba ja da ponavljam, sto za 900 sto za 9000 - princip je isti, ali ECU nesto nisam video da cackaju - da nisi mislio na APC?
Od tuninga ECU-a kod T8 Kat nema neke vajde. Ima preko youtube-a T8-ica sa nekim suludim konjskim snagama ali ipak je ovo auto koji sluzi za preticanje, a ne trke, razlike su sledece:
1) T8 nema prednje stabilizatore - sto ga cini manje stabilnim pri ostroj voznji
2) Neki 16V modeli su vec i pre 87 imali ventilirajuce diskove
3) Primarni prenosnik menjaca (daje snagu sa menjaca na diferencijal - ide na 3 lanca) ima kraci prenos, bolje ubrzanje spram maksinalne km/h - T8 - 6ica, a T16 - 7 ili 8 kasnija godista, znaci nizi broj obrtaja pri istim brzinama - zato 8V ima slicno ubrzanje 16V (oko 9sekundi T8, a 16V oko 8)
Naravno da se sve moze prebaciti sa jednog na drugi, al za trkanje definitivno prednost dajem T16, ovaj moj je dobar za demoralisanje vlasnika novih Audia A4 TDI na semaforu, ali ne da se 4 sata vozi 200
Pravilo je da svaki Saab moze da se nasvira na 300ks. Nicos Gasparatos (grk-nemac) je napravio 8V atmosferac kojim se trkao - 300 konja!!! (ovo je onaj sa 118ks fabricki) - samo treba da se ima volje, zelje i malo novca. Jedino ogranicenje kod atmosferaca je sto ima druge klipove od turba i drugi stepen kompresije.
Kod K-glave mozete da stavite prekidac na 5. diznu (kao bivsi vlasnik mog, samo iz drugih razloga) i da vam ubacuje gorivo na vecim rezimima obrtaja - kombinacija koliko hoces - Ford je na trkackim Caprijima imao te dizne na svakom cilindru.
Za ostala pitanja, menjao sam prednje amortizere i stavio normalne gasne (Kayaba), ali mi se cini da je i dalje premekan za ostru voznju, ima dosta jako podupravljanje u sporim-ostrim krivinama, kod vecih brzina je dosta bolje.
Menjane sve 4 kugle napred -scantech 12€/kom ako se dobro secam, kazu da nije kvalitet - videcemo, zasad drze - original Saab TRW je 35€/kom napolju, a TRW OEM je 25€/kom - pa ako se razocaram....
Nazad 2komada (1 par) silent blokova menjan - ostalo je sve originalno - pravo cudo za tako kompleksan sistem vesanja (dvostruka trouglasta ramena - ko ferrari) a nazad kruta sa panhard stapom
Jos za odrzavanje..hmm....zadnje diskove original Saab u BG-u platio 45€ (poruceni iz Beca preko Amazona) - jel treba jos komentar? Dobro napred su skuplje oko 100€ je Lucas/TRW i plocice 25€. Imaju jeftinije, al ne mnogo, sem toga tu ne volim da stedim - gume i kocnice su jedine koje me cuvaju od sebe i drugih.
Gume su 185/65 R15 ili 195/55 R15 - znaci najstandardnije (ja imam prve). Preporuka za one koji kupuju 900ku kupite model posle letnjeg raspusta 87, tj. Modell 88 ili noviji - znaci posle mog.
Kocnice sa rucnom napred od koga god da kupite kola su 99% zaribale napred, jer vole to tako - Girling sistem - slican onom u starim Jaguarima. Znaci da morate da radite remont sto samo preporucujem ljudima koji vole da se samopovredjuju! Uradio sam to i ne znam da li bih to uradio ponovo - delovi mogu da se poruce iz BG-a, al morate da kupite 4 klipa - da 4 komada i gumice, po 2 klipa koja nalezu na plocice i po 2 koja primaju pritisak i regulisu rucnu. I kad sve nabavite ceka vas pertlovanje klipova na osovinicu, ako je neko nekad lupo cekicem jer nije znao kako se menjaju plocice onda ce Vam trebati i nova osovinica jer je pukao navoj - milina jedna
SLIKA
E da kad uspete SVE da sredite onda vas ceka jos samo da sve ugradite i ostaje jos "sitnica" podesavanje rucne, jer ako se secate, ona Vam je napred. Ako sve uradite kako treba, ostalo Vam je da bacite jednu kasiku masti na mehanizam rucne koja trpi temperature od ca. 600C - imate kod Mercedesa da porucite ili uzmete FAM-ovu mast za trafostanice koja drzi do 1200C - masala!
S druge strane posle ovoga imate kocnicu koja jako dobro koci i mirni ste 10 godina, takodje imacete najbolju rucnu kocnicu koja koci kao pedalom da kocite, a poluga od rucne se pomera kao da je za migavce!
Ako vam nije zapelo da bude sve orignal prebacite kocnice sa novijeg sa rucnom nazad - iste sa Saab-a 9000 84-88.
Jedino budzenje je varenje ploce za rucnu, ostalo "sraf na sraf" - ovo sam citao, al verujem da je tako. E da trebace Vam i glavcine verovatno, jer je rupa 4x108 (?!? ista kao kod 9000 u svakom slucaju), a kod starog je 4x114 - i naravno nove felne!
Materijal za obloge plocica se smatra jako vaznim i topla preporuka je da se kupuju plocice original Saab. Posto Saab nema 5. kocioni odnos prednje:zadnje se regulise preko razlike u trenju prednjih i zadnjih obloga/diskova. Tako da se desavalo da ljudima usled jakog kocenja u ekstremnim situacijama sa neoriginalnim materijalom izleti zadnji kraj. Ovo je narocito izrazeno kod modela koji nemaju ABS (od 89 opciono, od 91 standard).
Elektrika je Bosch, manje vise sve sa omiljenog jugoslovenskog-porodicnog-nikad prezaljenog-uvek dobrog za 2000€-Golfa II
Regler npr. ima za svaki dzep od 300RSD za Cargo (za one koji vole da ostanu u vezi sa svojim elektricarem) do 2000RSD za Bosch (za one manje druzeljubive).
Razvodnik nije isti, ali pasu gumice, tegici i ostali pokretni delovi sa Golfa II 1.3 - nisu isti razvodnici kod svih - ima jos 2 modela - njihovu pricu ne znam, al znajuci Bosch nesto uvek pase, samo treba znati sta.
Komutator je sa Ascone - ovo opet za T8 kazem.
Najveci problem je kod nekih od 89 i vecine od 91, gde je Lucas radio ECU (verzija 2.4 kod Full Turba i svi LPT-ovi Turbo sa 141ks) - druge su i dizne, i jako je tesko naci delove, a novih ECU i prateca oprema uglavnom nema - ni na zapadu - jedino otpadi.
ECU verzije 2.2 je Bosch koji ce vam uvek rado, u duhu pravog kapitalizma, prodati sve - cega nema napravice za 6 meseci do godinu dana. Datume kad je planirano pokretanje proizvodnje (ako je planirano) Bosch saopsti. Rok isporuke, ako je deo u Madjarskoj 3-4dana, ako je u Nemackoj 3 nedelje.
Ima jedno malerozno godiste, ne secam se dal je 83 ili 84 gde su pokusali da koriste neke kablove sa izolacijom koja nije stetna po zdravlje - ovde je najbolje raditi kompletno prekabliranje, jer je vek izolacije max. 10-15 godina.
Svetlosna grupa napred je do 86 (ravna njuska) i posle(kosa njuska). Nazalost ova starija koja je kod nas vise zastupljena tesko se nalazi, dok za noviju ima sve.
Napomena - ovo sto pisem za motor i ostalo sve vazi za godista od 83/84, ako je starije neka vam je bog na pomoci!
Starija godista imaju B-Motor (poklopac motora sa cepom za ulje na njemu) na kome su skoro svi agregati drugaciji, narocito pumpa za vodu. Kit za reparaciju ove pumpe kosta oko 120€, ako ga uopste nadjete, dok za H-motore cela pumpa kosta 30-40€. Dalji problemi nastaju sa lancima-spanerima, uljnom pumpom i tako dalje. Posto se ovaj motor jako oslanja na Trimpfov motor iz Dollomite Sprinta ljudi su pokusavali neke adaptacije, ali nije isto. Delovi interijera, sistem grejanja hladjenja itd. sve je drugacije, tako da topla preporuka - sem ako stvarno niste zaljubljenik u modele 79-81 ili neizlecivi mazohista, izbeci u sirokom luku.