HIGH-PERFORMANCE filteri za vazduh
Poslato: 21 Apr 2012, 04:07
Filteri za vazduh, to jest zamena fabrickog sa nekim od takozvanih ‘high-performance’ filtera jeste najcesce prvi korak koji ljudi cine u pogledu ‘tjuninga’ svojih automobila. To je, naravno, i savrseno logicno. Modifikacija, odnosno zamena filtera je finansijski najisplativiji poduhvat koji mozete uraditi na motoru Vaseg automobila. Medjutim, da li taj poduhvat zaista ima nekog ozbiljnog efekta? Mnogi kazu da kupovinom nekog od spomenutih ‘HP’ filtera za vazduh, od kojih je zasigurno najpoznatiji onaj marke K&N, 100 posto dobijate barem 5 pa i vise konjskih snaga, 5-10% povecanja obrtnog momenta, a neko bi se usudio da kaze da se redukuje i potrosnja goriva!?
Dalje u tekstu cemo stici i do odgovora na ova pitanja…
Realno stanje varira od vozila do vozila i najcesce se (jednostavnom zamenom filtera) i NE MANIFESTUJE. Ono sto proizvodjaci obecavaju, a sto obicno od ovih filtera malo iskusniji kupci traze jeste zvuk. Naravno, i ovde zavisi o kojoj se ‘masini’ konkretno radi, ali je u principu dubok i rezak zvuk ono sto se najcesce dobija primenom nekog od spomenutih filtera.
Nasu pricu o filterima cemo bazirati na proizvodima jednog od najveceg svetskog proizvodjaca istih. U pitanju je americka kompanija “K&N” koja proizvodi i plasira svoje proizvode (‘high-performance’ filtere za sve vrste vozila) sirom sveta, a najzastupljenija je i na nasim prostorima.
Prvo nesto malo price konkretno o samom K&N filteru.
Veliku razliku izmedju standardnog i ovog filtera cini primena slojeva tkanine/pamuka umesto klasicnog papira. Da bi u potpunosti ispunili funkciju koju svaki filter ovoga sveta ima, standardni papirni filteri moraju biti debljih slojeva i gusce rasporedjenih krilaca. Sasvim logicno, to stvara i veliki otpor vazduhu koji ulazi kroz sistem ali ipak filter radi ono sto mu je i primarna funkcija – zaustavlja dalji prodor svega onoga sto ne bi trebalo da se nadje unutar motora prilikom sagorevalja (prasina, sitni kamencici itd.). Klasicni filteri se sastoje od velikog broja uskih kanala i prolaza kroz koji se vazduh krece i samim tim je vrlo lako zapusiti te iste kanale. Naravno, nikad se nece desiti da se citav filter zapusi i da automobil ostane bez vazduha u smesi, ali je zato njihov vek trajanja vrlo ogranicen i maksimalno na svakih 20000 km je predvidjena njihova zamena. S druge strane, struktura K&N filtera je mnogo “redja” i samim tim vazduh mnogo lakse prolazi do karburatora/indzektora. Po nekoj logici, ovaj podatak bi upravo trebalo da predstavlja ono “performance” u nazivu ovog proizvoda – vise vazduha ka motoru u principu znaci i vise snage. Teorija i praksa se (najcesce) ne slazu u potpunosti, ali o tome ipak drugi put.…
Platnena ‘krilca’ koja se nalaze unutar K&N filtera u sebi sadrze nekoliko slojeva, dok je u osnovi (u sredini svakog od ovih ‘krilaca’) aluminijumska plocica koja stiti od deformiteta. Citava ova unutrasnja konstrukcija filtera je premazana tankim slojem ulja koje, u ovom slucaju, cini glavnu funkciju u procesu filtriranja vazduha, odnosno sprecavanja daljeg prodora prasine ka motoru. E, upravo ovde je najveca prednost ovog filtera nad standardnim. K&N filter ne zahteva zamenu, sto znaci da kada ga jednom stavite u Vas automobil – on tu i ostaje dokle god i sam motor! Ono sto ce biti Vasa obaveza jeste odrzavanje istog. Odrzavanje ovog filtera se svodi na bukvalno pranje i to mozete uciniti sami. Ciscenje filtera se obavlja na svakih 50-60000 km (cesto i mnogo vise!), sto je opet veoma dug interval. K&N filter je potrebno prvo dobro oprati (pozeljno benzinom ili nekim od razredjivaca), drzati izvesno vreme u tecnosti, osusiti i potom naprskati posebnim K&N uljem. Sam proces mozda ne izgleda bas jednostavno, ali je zasigurno jeftiniji od konstantne zamene standardnih filtera. Rigorozni americki testovi kvaliteta su pokazali da je maksimalni vek trajanja ovih filtera izuzetno dug, pa tako i sam proizvodjac daje veoma ‘obecavajucu’ garanciju od cak 10 godina, odnosno milion i po predjenih kilometara!
Dakle, iz prethodnog pasusa se moze videti da je velika prednost K&N filtera u odnosu na standardni ipak vise u samoj funkciji filtriranja nego u domenu performansi. Sto se performansi tice, one se u najboljem slucaju ogranicavaju na onih 5+ konjskih snaga i 5-10% obrtnog momenta. Podaci o poboljsanju performansi znacajno variraju od automobila do automobila, tako da se u nekim slucajevima moze javiti i gubitak konjskih snaga! Postoji nekoliko vrsta K&N performance-filtera, od kojih su najznacajnije sledece dve
1) oni koji menjaju originalne/fabricke
2) custom-fit univerzalni filteri.
Naravno ovi prvi, originalni u sraf pasu u kuciste bilo kog automobila, i tu postoji nekoliko razlicitih standarda – stariji modeli sa karburatorom koriste ‘kruzne’ modele, noviji koriste flat/panelne filtere itd.
K&N pravi ove filtere za svaki tip automobila, ali oni najcesce ne donose boljitak performansi motora. Naime, detaljna istrazivanja o uticaju kolicine i nacina protoka vazduha na povecanje snage motora su donela vrlo interesantne rezultate i zakljucke. Pre svega, treba ponoviti da ce motor biti jaci ako je protok vazduha bolji – sto vise vazduha to ce se i gorivo u smesi brze sagorevati i najpre cemo kao rezultat dobiti brzi odziv na pritisak papucice gasa. To je sve, naravno, vrlo logicno. Spomenuta istrazivanja su obuhvatala merenja protoka vazduha u razlicitim kombinacijama sistema za dovod. Testovi su pokazali da je kolicina vazduha u protoku ka indzektoru gotovo identicna kod standardnog i kod K&N filtera! Medjutim, objasnjenje za ovakvu pojavu a pritom i veliko iznenadjenje je bio podatak da je protok vazduha bez ikakvog filtera bio tek neznatno veci od onoga sa filterom. To nas dovodi do zakljucka da veliku ulogu u protoku vazduha kroz sistem imaju sami usisnici i velicina intake-a, a posebno i kuciste u kome se nalazi predvidjeni fabricki filter vazduha!
Tek modifikacijom ovih elemenata su se dobili signifikantniji rezultati, ali se isto tako tek tada videla veca razlika izmedju standardnog i K&N filtera. Dakle, primenom (kupovinom) K&N filtera koji naleze u vec postojece kuciste u Vasem automobilu Vam najcesce nece doneti apsolutno nikakve beneficije u pogledu povecanja snage. Dobicete samo kvalitetniji filter koji necete morati menjati kao sto to cinite sa standardnim, kao i nesto grublji, “sportskiji” zvuk, ali samo pri vecem broju obrtaja. Druga vrsta, popularni eksterni tj. univerzalni ‘custom-fit’ K&N filteri, prate onu moju pricu od malopre. Oni se montiraju nezavisno od polozaja kucista u kome je fabricki filter. Naravno, u slucaju njihove ugradnje, fabricki filter se u potpunosti uklanja dok modifikacijom ili uklanjanjem njegovog kucista se dobija jos malo dodatnih konjskih snaga. Oblik ovakvog filtera je najcesce cilindrican i bukvalno predstavlja ekstenziju na air-intake sistemu. K&N custom-fit filter se najcesce ugradjuje negde blizu usisnika ili sto dalje od bloka motora, jer vaznu ulogu u protoku vazduha i njegovom prolasku kroz prepreke ima i temperatura. Hladniji vazduh znaci i vise snage, pa je tako bitan aspekt citave ugradnje i izolacija filtera ovakvog tipa. Tek u ovom slucaju cemo dobiti do 5 KS zalihe i 5-10% poboljsanja obrtnog momenta, i to je fizicki maksimum koji se moze izvuci iz atmosferskog tipa pogonskog agregata.
Za agregate sa turbo-kompresorima je situacija nesto bolja i moze se ocekivati od 8-10 KS, zavisno od zapremine i snage. Takodje treba znati da ovi filteri realno propustaju vise prasine/prljavstine do motora, ali je to ipak sve u veoma bezbednim granicama.
Ovo je otprilike sve sto bi trebalo da se zna o ovim filterima pre njihove kupovine i ugradnje. Kupovinom bilo kog tipa K&N filtera za Vas automobil sigurno necete napraviti stetu automobilu, ali je pitanje da li cete dobiti ono sto ste zamislili? Ako ste se odlucili za jednostavnu ugradnju, to jest zamenu postojeceg filtera sa K&N-om nemojte ocekivati poboljsanje performansi! Dobicete filter koji cete lakse odrzavati i koji je sigurno kvalitetniji od Vaseg prethodnog, ali pored nesto grubljeg zvuka pri visem rezimu boljitaka vise nema. Tek ako se upustite u nesto komplikovaniju ugradnju ‘eksternog’ K&N modela mozete ocekivati bolje rezultate.
Standardni filteri (papirni) se krecu od 3-20€;
K&N ‘air-box-fit’ je negde oko 100€,
Univerzalni (najpopularniji model je 57i) negde oko 150€ ali se jos dodatno racuna ugradnja.
Eto,a sad da vidimo kako to izgleda u nasoj prici:
Dalje u tekstu cemo stici i do odgovora na ova pitanja…
Realno stanje varira od vozila do vozila i najcesce se (jednostavnom zamenom filtera) i NE MANIFESTUJE. Ono sto proizvodjaci obecavaju, a sto obicno od ovih filtera malo iskusniji kupci traze jeste zvuk. Naravno, i ovde zavisi o kojoj se ‘masini’ konkretno radi, ali je u principu dubok i rezak zvuk ono sto se najcesce dobija primenom nekog od spomenutih filtera.
Nasu pricu o filterima cemo bazirati na proizvodima jednog od najveceg svetskog proizvodjaca istih. U pitanju je americka kompanija “K&N” koja proizvodi i plasira svoje proizvode (‘high-performance’ filtere za sve vrste vozila) sirom sveta, a najzastupljenija je i na nasim prostorima.
Prvo nesto malo price konkretno o samom K&N filteru.
Veliku razliku izmedju standardnog i ovog filtera cini primena slojeva tkanine/pamuka umesto klasicnog papira. Da bi u potpunosti ispunili funkciju koju svaki filter ovoga sveta ima, standardni papirni filteri moraju biti debljih slojeva i gusce rasporedjenih krilaca. Sasvim logicno, to stvara i veliki otpor vazduhu koji ulazi kroz sistem ali ipak filter radi ono sto mu je i primarna funkcija – zaustavlja dalji prodor svega onoga sto ne bi trebalo da se nadje unutar motora prilikom sagorevalja (prasina, sitni kamencici itd.). Klasicni filteri se sastoje od velikog broja uskih kanala i prolaza kroz koji se vazduh krece i samim tim je vrlo lako zapusiti te iste kanale. Naravno, nikad se nece desiti da se citav filter zapusi i da automobil ostane bez vazduha u smesi, ali je zato njihov vek trajanja vrlo ogranicen i maksimalno na svakih 20000 km je predvidjena njihova zamena. S druge strane, struktura K&N filtera je mnogo “redja” i samim tim vazduh mnogo lakse prolazi do karburatora/indzektora. Po nekoj logici, ovaj podatak bi upravo trebalo da predstavlja ono “performance” u nazivu ovog proizvoda – vise vazduha ka motoru u principu znaci i vise snage. Teorija i praksa se (najcesce) ne slazu u potpunosti, ali o tome ipak drugi put.…
Platnena ‘krilca’ koja se nalaze unutar K&N filtera u sebi sadrze nekoliko slojeva, dok je u osnovi (u sredini svakog od ovih ‘krilaca’) aluminijumska plocica koja stiti od deformiteta. Citava ova unutrasnja konstrukcija filtera je premazana tankim slojem ulja koje, u ovom slucaju, cini glavnu funkciju u procesu filtriranja vazduha, odnosno sprecavanja daljeg prodora prasine ka motoru. E, upravo ovde je najveca prednost ovog filtera nad standardnim. K&N filter ne zahteva zamenu, sto znaci da kada ga jednom stavite u Vas automobil – on tu i ostaje dokle god i sam motor! Ono sto ce biti Vasa obaveza jeste odrzavanje istog. Odrzavanje ovog filtera se svodi na bukvalno pranje i to mozete uciniti sami. Ciscenje filtera se obavlja na svakih 50-60000 km (cesto i mnogo vise!), sto je opet veoma dug interval. K&N filter je potrebno prvo dobro oprati (pozeljno benzinom ili nekim od razredjivaca), drzati izvesno vreme u tecnosti, osusiti i potom naprskati posebnim K&N uljem. Sam proces mozda ne izgleda bas jednostavno, ali je zasigurno jeftiniji od konstantne zamene standardnih filtera. Rigorozni americki testovi kvaliteta su pokazali da je maksimalni vek trajanja ovih filtera izuzetno dug, pa tako i sam proizvodjac daje veoma ‘obecavajucu’ garanciju od cak 10 godina, odnosno milion i po predjenih kilometara!
Dakle, iz prethodnog pasusa se moze videti da je velika prednost K&N filtera u odnosu na standardni ipak vise u samoj funkciji filtriranja nego u domenu performansi. Sto se performansi tice, one se u najboljem slucaju ogranicavaju na onih 5+ konjskih snaga i 5-10% obrtnog momenta. Podaci o poboljsanju performansi znacajno variraju od automobila do automobila, tako da se u nekim slucajevima moze javiti i gubitak konjskih snaga! Postoji nekoliko vrsta K&N performance-filtera, od kojih su najznacajnije sledece dve
1) oni koji menjaju originalne/fabricke
2) custom-fit univerzalni filteri.
Naravno ovi prvi, originalni u sraf pasu u kuciste bilo kog automobila, i tu postoji nekoliko razlicitih standarda – stariji modeli sa karburatorom koriste ‘kruzne’ modele, noviji koriste flat/panelne filtere itd.
K&N pravi ove filtere za svaki tip automobila, ali oni najcesce ne donose boljitak performansi motora. Naime, detaljna istrazivanja o uticaju kolicine i nacina protoka vazduha na povecanje snage motora su donela vrlo interesantne rezultate i zakljucke. Pre svega, treba ponoviti da ce motor biti jaci ako je protok vazduha bolji – sto vise vazduha to ce se i gorivo u smesi brze sagorevati i najpre cemo kao rezultat dobiti brzi odziv na pritisak papucice gasa. To je sve, naravno, vrlo logicno. Spomenuta istrazivanja su obuhvatala merenja protoka vazduha u razlicitim kombinacijama sistema za dovod. Testovi su pokazali da je kolicina vazduha u protoku ka indzektoru gotovo identicna kod standardnog i kod K&N filtera! Medjutim, objasnjenje za ovakvu pojavu a pritom i veliko iznenadjenje je bio podatak da je protok vazduha bez ikakvog filtera bio tek neznatno veci od onoga sa filterom. To nas dovodi do zakljucka da veliku ulogu u protoku vazduha kroz sistem imaju sami usisnici i velicina intake-a, a posebno i kuciste u kome se nalazi predvidjeni fabricki filter vazduha!
Tek modifikacijom ovih elemenata su se dobili signifikantniji rezultati, ali se isto tako tek tada videla veca razlika izmedju standardnog i K&N filtera. Dakle, primenom (kupovinom) K&N filtera koji naleze u vec postojece kuciste u Vasem automobilu Vam najcesce nece doneti apsolutno nikakve beneficije u pogledu povecanja snage. Dobicete samo kvalitetniji filter koji necete morati menjati kao sto to cinite sa standardnim, kao i nesto grublji, “sportskiji” zvuk, ali samo pri vecem broju obrtaja. Druga vrsta, popularni eksterni tj. univerzalni ‘custom-fit’ K&N filteri, prate onu moju pricu od malopre. Oni se montiraju nezavisno od polozaja kucista u kome je fabricki filter. Naravno, u slucaju njihove ugradnje, fabricki filter se u potpunosti uklanja dok modifikacijom ili uklanjanjem njegovog kucista se dobija jos malo dodatnih konjskih snaga. Oblik ovakvog filtera je najcesce cilindrican i bukvalno predstavlja ekstenziju na air-intake sistemu. K&N custom-fit filter se najcesce ugradjuje negde blizu usisnika ili sto dalje od bloka motora, jer vaznu ulogu u protoku vazduha i njegovom prolasku kroz prepreke ima i temperatura. Hladniji vazduh znaci i vise snage, pa je tako bitan aspekt citave ugradnje i izolacija filtera ovakvog tipa. Tek u ovom slucaju cemo dobiti do 5 KS zalihe i 5-10% poboljsanja obrtnog momenta, i to je fizicki maksimum koji se moze izvuci iz atmosferskog tipa pogonskog agregata.
Za agregate sa turbo-kompresorima je situacija nesto bolja i moze se ocekivati od 8-10 KS, zavisno od zapremine i snage. Takodje treba znati da ovi filteri realno propustaju vise prasine/prljavstine do motora, ali je to ipak sve u veoma bezbednim granicama.
Ovo je otprilike sve sto bi trebalo da se zna o ovim filterima pre njihove kupovine i ugradnje. Kupovinom bilo kog tipa K&N filtera za Vas automobil sigurno necete napraviti stetu automobilu, ali je pitanje da li cete dobiti ono sto ste zamislili? Ako ste se odlucili za jednostavnu ugradnju, to jest zamenu postojeceg filtera sa K&N-om nemojte ocekivati poboljsanje performansi! Dobicete filter koji cete lakse odrzavati i koji je sigurno kvalitetniji od Vaseg prethodnog, ali pored nesto grubljeg zvuka pri visem rezimu boljitaka vise nema. Tek ako se upustite u nesto komplikovaniju ugradnju ‘eksternog’ K&N modela mozete ocekivati bolje rezultate.
Standardni filteri (papirni) se krecu od 3-20€;
K&N ‘air-box-fit’ je negde oko 100€,
Univerzalni (najpopularniji model je 57i) negde oko 150€ ali se jos dodatno racuna ugradnja.
Eto,a sad da vidimo kako to izgleda u nasoj prici: