Saab 900 OG
Poslato: 29 Dec 2011, 01:13
Ako postoji jedan deo kod Saab-a 900 koji nije omiljen ni medju poznavaocima to je menjac. Posto se celokupna gama Saabovih motora bazira na Triumpfovim mototima odnosno na 1,75 litarskom agregatu id Dollomite-a, a iver ne pada daleko od klade, tako je i resenje za menjac preuzeto od Mini Morisa - radi se o resenju da je menjac integralni deo bloka motora odnosno kartera.
Za razliku od Morisa Saabovi inzenjeri su se odlucili za konstrukciju menjaca gde je ulje menjaca odvojeno od ulja motora, sto je obezbedilo duzi vek menjaca. Veza menjaca i kvacila se dobija pomocu takozvanih primarnih prenosnika koji vrse prenos sa glavne osovine menjaca na kvacilo - to izgleda ovako http://www.forum-auto.de/technik/PRIMAE ... _klein.jpg
Odnos gornjeg i donjeg menjaca je obelezavan sa brojevima 4-5-6-7-8
Objasnjenje broja menjaca:
Pozicija: 1 2 3 4 5
Primer GM 4 5 6 14
GM = Manualni menjac GM
GA = Automatski menjac GA
Izvedba (prema motoru) 4
Broj brzina 5
Primarni prenos 6
Razvojni model (zavisi od godista) 14
Primarni stepen prenosa
Broj primarnog prenosa 4 5 6 7 8
Broj zupcanika Ulazni/Izlazni 31/30 30/27 31/26 32/25 33/24
Prenosni odnos 0,97 0,90 0,84 0,78 0,72
Prenos
Odrzavanje menjaca:
Zavisno od godista menjaca imate:
1. sraf za ispustanje ulja (isti kao na karteru motora) - koji se nalazi diagonalno od srafa za motor
- ovaj sraf je kod starijih godista izbacen jer je bio cist konstrukcijski promasaj - sem sto je nevestog (i nepismenog) majstora mogao da dovede u zabludu da ispusti menjacko mesto motornog ulja, nije vrsio svoju funkciju - tj. nije ispustao celokupno ulje u menjacu, ostajalo je bar 20%
ULJE IZ MENJACA SE ISPUSTA PREKO ZADNJEG BOCNOG POKLOPCA (dakle preko najnize tacke) NE NA SRAF
2. stap za proveru nivoa ulja - vrlo bitan za ispravan rad menjaca - posto je Saab konstrukcijom predvideo da menjac gubi malo ulja na poluosovinam bice potrebno da ga dosipate
Gradacija ulja koju je Saab 80-ih preporucivao je mineralno motorno ulje 10W30, e ovde pocinje ujedno spor medju ljubiteljima Saabova - i moglo bi se reci da postoje dve sekte :shock:
1. Sekta "Saab je znao najbolje" - ova sekta Vam kaze da je 10W30 odnosno danas 10W40 sve sto Vasem menjacu treba, jer je Saab vec tada znao da nikad nista bolje na ovoj planeti nece postojati
2. Sekta "a mozda je tehnologija ulja ipak malo napredovala za 20 godina" - ova sekta kaze da je Saab propisao ulje prema tome sta je tada postojalo, ali da je usled razvoja doslo do nastanka novih ulja koja su efikasnija - ulje koje bi trebalo da uslisi molitve svakog ljubitelja Saabova je Castrol SMX-S, ulje ima gradaciju 75W-85 i sto je vaznije po svojim karakteristikama ispunjava API GL 3 i 4 tj. menja mineralno, iako je sinteticko
Uglavnom, obe sekte se slazu oko nekoliko stvari:
- obicno motorno ulje je bolje za sinhrone (koji su na Saab 900 od mesinga, a ne celika!!!)
- SMX-S je bolji za glavni lezaj menjaca (lezaj na kojem je ulezistena glavna osovina)
- koje god ulje koristili VODITE RACUNA DA VAM NIVO ULJA BUDE NA MAKSIMUMU ILI BLAGO PREKO NJEGA
Ovo su ujedno komponente koje su izlozene najvecem stradanju kod ovog menjaca, jer:
- ako Vam ispada menjac iz brzine ili je sinhron pri kraju ili vam je otisla "guma na biracu" (kome treba informacija na PP)
- glavni lezaj ima mnogo "kvarniji" nacin da se oprosti - najavi se zujanjem na vecim brzinama (preko 100-120km/h), ako ne odradite remont menjaca na vreme lezaj ce da zariba i dolazi do uvijanja i pucanja glavne osovine. Ako Vam se ovo desi pomaze samo nov menjac.
Menjanje delova sa dva menjaca samo funkcionise 100% samo ako su ista godista, posto je stalno nesto menjano u menjacima, dok na menjacima posle 1990 je 90% delova izmenjeno i smatraju se robusnijim, isto se inace kaze i za 4-stepene menjace sa starijih godista (ili iz 99-ki).
Sve u svemu ako ste se ponasali domacinski prema Vasem menjacu i odrzavali ga kako bog i Saab kazu moze da Vas bez vecih intervencija posluzi izmedju 250.000 - 500.000km, pri cemu je zadnje "rezervisano" za menjace sa atmosferaca odnosno GL, GLS i "i", ali se desava da i Turbo predje 400.000km.
Ako dodje do najgoreg bitno je da znate da se menjaci sa svih godista mogu upotrebiti - doduse uz neke manje modifikacije, npr. kod poluosovina, ali je bitno zapamtite pricu sa pocetka, tj. da Vas motor odredjue primarni prenosnik i da je neophodno da i novom menjacu on bude odgovarajuci, jer:
Primar 4 i 5 su rezervisani za motore manje snage tj. karburatorske i K-jetronic bez turba!
Primar 6 i 7 su namenjeni prvenstveno turbo motorima
Primar 8 je koriscen zadnjih godina proizvodnje uglavnom u kombinaciji sa mototima od 175-185 konja
Brojevi primara na menjacima odstupaju zavisno od godista i trzista, tako da isti motori nemaju uvek isti primar. Ponovo naglasavam da je najbolje da prebacite na novi menjac Vas stari primar, jedini izuzetak je u cilju dobijanja vece maksimalne brzine (sa manjeg na veci) ili ubrzanja (sa veceg na manji).
Za razliku od Morisa Saabovi inzenjeri su se odlucili za konstrukciju menjaca gde je ulje menjaca odvojeno od ulja motora, sto je obezbedilo duzi vek menjaca. Veza menjaca i kvacila se dobija pomocu takozvanih primarnih prenosnika koji vrse prenos sa glavne osovine menjaca na kvacilo - to izgleda ovako http://www.forum-auto.de/technik/PRIMAE ... _klein.jpg
Odnos gornjeg i donjeg menjaca je obelezavan sa brojevima 4-5-6-7-8
Objasnjenje broja menjaca:
Pozicija: 1 2 3 4 5
Primer GM 4 5 6 14
GM = Manualni menjac GM
GA = Automatski menjac GA
Izvedba (prema motoru) 4
Broj brzina 5
Primarni prenos 6
Razvojni model (zavisi od godista) 14
Primarni stepen prenosa
Broj primarnog prenosa 4 5 6 7 8
Broj zupcanika Ulazni/Izlazni 31/30 30/27 31/26 32/25 33/24
Prenosni odnos 0,97 0,90 0,84 0,78 0,72
Prenos
Odrzavanje menjaca:
Zavisno od godista menjaca imate:
1. sraf za ispustanje ulja (isti kao na karteru motora) - koji se nalazi diagonalno od srafa za motor
- ovaj sraf je kod starijih godista izbacen jer je bio cist konstrukcijski promasaj - sem sto je nevestog (i nepismenog) majstora mogao da dovede u zabludu da ispusti menjacko mesto motornog ulja, nije vrsio svoju funkciju - tj. nije ispustao celokupno ulje u menjacu, ostajalo je bar 20%
ULJE IZ MENJACA SE ISPUSTA PREKO ZADNJEG BOCNOG POKLOPCA (dakle preko najnize tacke) NE NA SRAF
2. stap za proveru nivoa ulja - vrlo bitan za ispravan rad menjaca - posto je Saab konstrukcijom predvideo da menjac gubi malo ulja na poluosovinam bice potrebno da ga dosipate
Gradacija ulja koju je Saab 80-ih preporucivao je mineralno motorno ulje 10W30, e ovde pocinje ujedno spor medju ljubiteljima Saabova - i moglo bi se reci da postoje dve sekte :shock:
1. Sekta "Saab je znao najbolje" - ova sekta Vam kaze da je 10W30 odnosno danas 10W40 sve sto Vasem menjacu treba, jer je Saab vec tada znao da nikad nista bolje na ovoj planeti nece postojati
2. Sekta "a mozda je tehnologija ulja ipak malo napredovala za 20 godina" - ova sekta kaze da je Saab propisao ulje prema tome sta je tada postojalo, ali da je usled razvoja doslo do nastanka novih ulja koja su efikasnija - ulje koje bi trebalo da uslisi molitve svakog ljubitelja Saabova je Castrol SMX-S, ulje ima gradaciju 75W-85 i sto je vaznije po svojim karakteristikama ispunjava API GL 3 i 4 tj. menja mineralno, iako je sinteticko
Uglavnom, obe sekte se slazu oko nekoliko stvari:
- obicno motorno ulje je bolje za sinhrone (koji su na Saab 900 od mesinga, a ne celika!!!)
- SMX-S je bolji za glavni lezaj menjaca (lezaj na kojem je ulezistena glavna osovina)
- koje god ulje koristili VODITE RACUNA DA VAM NIVO ULJA BUDE NA MAKSIMUMU ILI BLAGO PREKO NJEGA
Ovo su ujedno komponente koje su izlozene najvecem stradanju kod ovog menjaca, jer:
- ako Vam ispada menjac iz brzine ili je sinhron pri kraju ili vam je otisla "guma na biracu" (kome treba informacija na PP)
- glavni lezaj ima mnogo "kvarniji" nacin da se oprosti - najavi se zujanjem na vecim brzinama (preko 100-120km/h), ako ne odradite remont menjaca na vreme lezaj ce da zariba i dolazi do uvijanja i pucanja glavne osovine. Ako Vam se ovo desi pomaze samo nov menjac.
Menjanje delova sa dva menjaca samo funkcionise 100% samo ako su ista godista, posto je stalno nesto menjano u menjacima, dok na menjacima posle 1990 je 90% delova izmenjeno i smatraju se robusnijim, isto se inace kaze i za 4-stepene menjace sa starijih godista (ili iz 99-ki).
Sve u svemu ako ste se ponasali domacinski prema Vasem menjacu i odrzavali ga kako bog i Saab kazu moze da Vas bez vecih intervencija posluzi izmedju 250.000 - 500.000km, pri cemu je zadnje "rezervisano" za menjace sa atmosferaca odnosno GL, GLS i "i", ali se desava da i Turbo predje 400.000km.
Ako dodje do najgoreg bitno je da znate da se menjaci sa svih godista mogu upotrebiti - doduse uz neke manje modifikacije, npr. kod poluosovina, ali je bitno zapamtite pricu sa pocetka, tj. da Vas motor odredjue primarni prenosnik i da je neophodno da i novom menjacu on bude odgovarajuci, jer:
Primar 4 i 5 su rezervisani za motore manje snage tj. karburatorske i K-jetronic bez turba!
Primar 6 i 7 su namenjeni prvenstveno turbo motorima
Primar 8 je koriscen zadnjih godina proizvodnje uglavnom u kombinaciji sa mototima od 175-185 konja
Brojevi primara na menjacima odstupaju zavisno od godista i trzista, tako da isti motori nemaju uvek isti primar. Ponovo naglasavam da je najbolje da prebacite na novi menjac Vas stari primar, jedini izuzetak je u cilju dobijanja vece maksimalne brzine (sa manjeg na veci) ili ubrzanja (sa veceg na manji).