SAAB U AVIO INDUSTRIJI
Poslato: 01 Nov 2013, 21:21
Verovatno ste svi culi da u nekim neobaveznim razgovorima kada se licitira kvalitet automobila,saab-u uvek dodaju i ono:
"to su dobri automobili ,oni prave i avione".
Shodno tome,odlucio sam da pokrenemo i ovu temu ( ne znam sto nismo i ranije),da bar nasi clanovi imaju uvid u neke osnovne podatke .
Za razliku od nekih clanova koji su sinovi pilota,a neki clanovi i krstare nebom (ako se ne varam),moje znanje u ovoj oblasti je ravno nuli,te tako raspolazem podacima koji su iskljucivo dostupni preko neta.
Kome se tema svidi i ko zeli da podeli svoje znanje sa nama u ovoj oblasti - unapred se zahvaljujem u ime celog foruma.
Pa da krenemo....
Posle Prvog svetskog rata,nemackoj avio industriji je zabranjen rad.Zabrana je trajala do 1921god,kada je svetka komisija za kontrolu(Versajski ugovor) odobrila izradu samo civilnih letilica koje su ispunjavale odredjena tehnicka i numericka pravila.To naravno Nemcima nije bilo dovoljno jer nisu mogli da prave borbene avione,i resenje su nasli u Swedjanima ....... fabrika Caspar-Werke koja vuce korene iz 1911god od Hanseatischen Flugzeugwerke Karl Caspar AG,ali da sad ne zalazimo toliko duboko jer nije interesantno za SAAB.
Elem.....kljucna licnost u zaobilazenju ovih zabrana koje su dobili Nemci,i nama interesantan, bio je Carl Clemens Bücker.
On je bio nemacki pilot,dizajner aviona i industrijalac.Pod parolim kupovine izvidjackih aviona od Swedjana,Bücker je kriumcario delove iz Nemacke za Swedsku kako bi ti avioni postajali prakticno borbeni,a trgovina se odvijala bez teskoca i zabrana.U stvarnosti,samo dve tri komponente su izradjivane u Swedskoj a sve drugo dovlaceno iz Nemacke (krisom) sa razlicitih lokacija.U tome mu najvise pomaze Ernst Heinkel takodje avio dizajner i industrijalac.
Ako se secate nemackih bombardera iz Drugog svetskog rata - Heinkelovi su.
Ta dva nemca (Bücker i Heinkel) su zapravo dve kljucne licnosti .
Bücker kao Nemacki vojni pilot,napusta nemacku jer biva angazovan od strane swedjana kao njihov probni pilot i konsultant Swedske mornarice.
Godinu dana kasnije postaje Swedski drzavljanin opet uz veliku pomoc i podrsku Heinkel-a.Od tog momenta,neke 1927me,prakticno pocinje nama interesantno desavanje jer swedska mornarica (odnosno Svenska Aero) narucuje cetiri "Heinkel HD 19" za svoje potrebe.
Kakva koincidencija - Bücker i Heinkel ortaci,Henkel ga doveo u Swedsku,namestio mu posao da ga anguzuje swedska mornarica,i oni bas od Heinkela da kupe avione,a u to vreme Bücker jedini clan upravnog odbora Svenska Aero.
A?
Bas simpaticno .....
Ok......pazite sad dalje.
Neke 1930te,startuje sa radom fabrika ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) na celu sa Svenom Blombergom koji je do tad radio kao dizajner u Svenska Aero.U roku od dve godine ASJA kupuje Svenska Aero ,ali znate od koga??? Od Bücker-a.
ASJA za par godina izbacuje nekoliko modela aviona od kojih su neki:
ASJA L10 (kasnije Saab 17)
ASJA L11 ( kasnije Saab 18)
Havilland DH 82 Tiger Moth
Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Hawker Hart
North American NA-16
Northrop 8A-1
....i jos neke.
1935ta,Swedska kraljevska avijacija
Tada (1936te) ASJA ulazi u dil sa Swedskom kompanijom BOFORS([link_open=http://s23.postimg.org/5v4tctu6j/HMS_Gustav_V.jpg]jedan od proizvoda[/link_open]),starom 350 godina i poznatom po obradi celika koja datira iz 1646te.Dakle ulaze u ortakluk 50% - 50% i osnivaju preduzece za projektovanje i izradu aviona AB Förenade Flygverkstäder (AFF).
Ta saradnja nije urodila plodom,vrlo brzo se AFF-a rasformirava,i ponovo se aktivira Svenska Aero ali pod drugim imenom ,odnosno onim koje mi znamo kao pocetak firme koju volimo.
Formin je Svenska Aeroplan AB - tj SAAB !!!!!!!
Ako sad pogledamo kroz prizmu ovih desavanja koje sam naveo,koreni saab-obe istorije datiraju mnogo ranije nego sto se vode po internet portalima(1937.),jer prakticno samo su se vlasnici i imena firme menjala,ali je sustinski prozvodnja aviona kod sveda krenula te davne 1921ve.
"to su dobri automobili ,oni prave i avione".
Shodno tome,odlucio sam da pokrenemo i ovu temu ( ne znam sto nismo i ranije),da bar nasi clanovi imaju uvid u neke osnovne podatke .
Za razliku od nekih clanova koji su sinovi pilota,a neki clanovi i krstare nebom (ako se ne varam),moje znanje u ovoj oblasti je ravno nuli,te tako raspolazem podacima koji su iskljucivo dostupni preko neta.
Kome se tema svidi i ko zeli da podeli svoje znanje sa nama u ovoj oblasti - unapred se zahvaljujem u ime celog foruma.
Pa da krenemo....
Posle Prvog svetskog rata,nemackoj avio industriji je zabranjen rad.Zabrana je trajala do 1921god,kada je svetka komisija za kontrolu(Versajski ugovor) odobrila izradu samo civilnih letilica koje su ispunjavale odredjena tehnicka i numericka pravila.To naravno Nemcima nije bilo dovoljno jer nisu mogli da prave borbene avione,i resenje su nasli u Swedjanima ....... fabrika Caspar-Werke koja vuce korene iz 1911god od Hanseatischen Flugzeugwerke Karl Caspar AG,ali da sad ne zalazimo toliko duboko jer nije interesantno za SAAB.
Elem.....kljucna licnost u zaobilazenju ovih zabrana koje su dobili Nemci,i nama interesantan, bio je Carl Clemens Bücker.
On je bio nemacki pilot,dizajner aviona i industrijalac.Pod parolim kupovine izvidjackih aviona od Swedjana,Bücker je kriumcario delove iz Nemacke za Swedsku kako bi ti avioni postajali prakticno borbeni,a trgovina se odvijala bez teskoca i zabrana.U stvarnosti,samo dve tri komponente su izradjivane u Swedskoj a sve drugo dovlaceno iz Nemacke (krisom) sa razlicitih lokacija.U tome mu najvise pomaze Ernst Heinkel takodje avio dizajner i industrijalac.
Ako se secate nemackih bombardera iz Drugog svetskog rata - Heinkelovi su.
Ta dva nemca (Bücker i Heinkel) su zapravo dve kljucne licnosti .
Bücker kao Nemacki vojni pilot,napusta nemacku jer biva angazovan od strane swedjana kao njihov probni pilot i konsultant Swedske mornarice.
Godinu dana kasnije postaje Swedski drzavljanin opet uz veliku pomoc i podrsku Heinkel-a.Od tog momenta,neke 1927me,prakticno pocinje nama interesantno desavanje jer swedska mornarica (odnosno Svenska Aero) narucuje cetiri "Heinkel HD 19" za svoje potrebe.
Kakva koincidencija - Bücker i Heinkel ortaci,Henkel ga doveo u Swedsku,namestio mu posao da ga anguzuje swedska mornarica,i oni bas od Heinkela da kupe avione,a u to vreme Bücker jedini clan upravnog odbora Svenska Aero.
A?
Bas simpaticno .....
Ok......pazite sad dalje.
Neke 1930te,startuje sa radom fabrika ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) na celu sa Svenom Blombergom koji je do tad radio kao dizajner u Svenska Aero.U roku od dve godine ASJA kupuje Svenska Aero ,ali znate od koga??? Od Bücker-a.
ASJA za par godina izbacuje nekoliko modela aviona od kojih su neki:
ASJA L10 (kasnije Saab 17)
ASJA L11 ( kasnije Saab 18)
Havilland DH 82 Tiger Moth
Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Hawker Hart
North American NA-16
Northrop 8A-1
....i jos neke.
1935ta,Swedska kraljevska avijacija
Tada (1936te) ASJA ulazi u dil sa Swedskom kompanijom BOFORS([link_open=http://s23.postimg.org/5v4tctu6j/HMS_Gustav_V.jpg]jedan od proizvoda[/link_open]),starom 350 godina i poznatom po obradi celika koja datira iz 1646te.Dakle ulaze u ortakluk 50% - 50% i osnivaju preduzece za projektovanje i izradu aviona AB Förenade Flygverkstäder (AFF).
Ta saradnja nije urodila plodom,vrlo brzo se AFF-a rasformirava,i ponovo se aktivira Svenska Aero ali pod drugim imenom ,odnosno onim koje mi znamo kao pocetak firme koju volimo.
Formin je Svenska Aeroplan AB - tj SAAB !!!!!!!
Ako sad pogledamo kroz prizmu ovih desavanja koje sam naveo,koreni saab-obe istorije datiraju mnogo ranije nego sto se vode po internet portalima(1937.),jer prakticno samo su se vlasnici i imena firme menjala,ali je sustinski prozvodnja aviona kod sveda krenula te davne 1921ve.