SAAB AUTOMOBILE - ISTORIJAT
Poslato: 06 Jan 2011, 21:41
TAZZ- ova poruka
Saab Automobile AB (Saab je skraćenica za Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) je švedski proizvodjač automobila. Sedište firme je u gradu Trollhättan. Saab je proizvodjač ekskluzivnih automobila, i od svog osnivanja poznat svojim pionirskim inovacijama u oblastima kao što su ergonomija, zaštita životne sredine, bezbednost putnika i turbo motorima. U 1990 Saab je kupio General Motors, koji ga je u 2010, prodao holandskom proizvodjaču luksuznih automobila Spyker Cars NV.
Saab je u početku bio automobilska divizija proizvodjača aviona Svenska Aeroplan Aktie Bolaget, koja je osnovana 1937 u gradu Linkoping. Osnovna delatnost je bila proizvodnja aviona za švedsko vazduhoplovstvo, u pripremama za odbranu zemlje u ratu koji se spremao. Na kraju rata potražnja aviona je opala i firma je počela da traži alternativnu proizvodnju.
U 1944 su počeli radovi na Projektu 92, čiji cilj je bio proizvodnja prvog automobila marke Saab. Rezultat je bilo vozilo Saab 92001 (poznat i kao Ursaab), koji je bio predstavljen tri godine kasnije. Dizajn automobila je ukazao da su koreni fabrike u avijaciji. Važno je napomenuti da je koeficijent otpora tog vozila bio 0,30, što je najniža vrednost svih automobila tog doba.
Godine 1949 je Saab ušao na tržište SAD, sa modelom Saab 92. Ovaj model se, do sredine pedesetih, prodao u 20 000 jedinica.
U 1955 je na osnovi modela 92 predstavljen model Saab 93. Motor vozila je dobio dodatni cilindar, tako da je imao tri cilindra, prednja maska je imala trapezoidnu mrežu za hladjenje. Još jedan model, Saab 95 u karavan verziji, je proizveden u 1959.
Tokom ove decenije, Saab je takodje predstavio prvi sportski automobil sa jačim motorima, kada je proizveden Saab 94, koji je bio prvi od četiri automobila, poznatih kao Saab Sonnetts.
1960 na osnovi originalnog modela 92 je počela proizvodnja automobila Saab 96. Za kompaniju Saab je to postao veoma važan model - bio je to prvi automobil, koji je počeo da se izvozi iz Švedske. Bio je to veoma popularan model, koji se prodao u gotovo 550.000.
Još važniji za profitabilnost firme je bio model Saab 99, proizveden u 1968. Saab 99 je bio potpuno novi automobil kompanije i nije imao zajedničke karakteristike sa modelom 92. Model Saab 99 je imao puno tehničkih inovacija i novih funkcija kao što su, skoro vertikalno vetrobransko staklo zaobljeno na stranama, samo-popravljajuće branike a ojačana vrata prozov bočnih sudara.
Dizaj ovog automobila je uradio poznati švedski dizajner Sixten Sason, i nije bio ništa manje revolucionaran od korišćenih tehnologija. Na primer, zaobljenje zadnjih bočnih stakala u obliku štapa za hokej. Ovaj element je zadržao do danas kod svih modela.
U 1969 Saab se spojio sa proizvodjačem kamiona i komercijalnih vozila Scania-Vabis AB i tako osnovao firmu Saab-Scania AB.
U 1973, se pojavila nova varijanta modela Saab 99. Bio je to karavan-kupe. Ovaj tip karoserije je ubrzo postao sinonim za vozila Saab. S obzirom na veliki uspeh ovog modela sa proizvodne trake je godine 1976 sišao milioniti Saab automobil.
Saab je 1978 godine zaključio ugovora proizvodjačem Fiat, i prodaje model Lancia Delta pod imenom Saab 600. Zajedno sa Fiat-om razvijaju novu šasiju. Ovaj sporazum je u 1985 rezutirao modelom, Saab 9000 koji je bio "brat" vozila Alfa Romeo 164, Fiat Croma i Lancia Thema. Svi ovi automobili su imali istu šasiju sa prednjim pogonom. Saab 9000 je bio prvi luksuzni automobil te marke.
Godina 1978 je takodje bila godina odluke o zameni modela 99. Nastao je Saab 900. Ovaj automobil se prodao u gotovo milion komada. saab 900 je postao najprodavaniji model ovog proizvodjača. U 1986 sledi kabriolet verzija koja je činila 20% prodaje modela 900.
Godine 1989, je divizija, firme Saab-Scania, za proizvodnju aztomobila, restruktuirana u posebno preduzeće Saab Automobile AB. General Motors je bio vlasnikem 50% nove firme. Druga polovina je bila u vlasništvu skupine Investor AB. GM je uložio 600 milona dolara, i dobio opciju otkupa preostalih akcija tokom naredne decenije.
Godine 1994, GM je inicirao proizvodnju inovacije modela 900. Automobil je imao istiu šasiju kao model Opel Vectra. Zahvaljujući ovom modelu, Saab je 1995 ostvario profit - prvi put u poslednjih sedam godina.
Godine 1997, Saab slavi 50 godina proizvodnje automobila. Firma koristi ovaj jubilej za promenu starog modela 9000. Zamenio ga je novi automobil, Saab 9-5. Takodje model 900 je unapredjen. Uradjen je fejslifting a ime je promenjeno na Saab 9-3. Model 9-5 je za dvadeset godina marke Saab, bio prvi model, koji se nije proizvodio u verziji karavan-kupe. Umesto toga je od 1999 proizvodila klasična karavan verzija.
GM koristi godine 2000 opciju za sticanje preostalih akcija firme Saab. Uz ulaganje od $ 125,000,000 na prelomu te godine Je firma General MOtors postala jedini vlasnik.
Prvi proizvod, nakon ove promene, je u 2003 bio potpuno novi model Saab 9-3. Saab je kod ovog modela napustio tipičnu Hatchback karoseriju i proizvodio ga kao limuzinu sa četvoro vrata. I ovaj model je imao šasiju i neke komponente modela Opel Vectra.
S obzirom na smanjenje dobiti GM je u 2008 najavio da namerava da proda Saab. Navodno se pojavilo 27 zainteresovanih kupaca uključujući i kompanije BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault i Tata Motors. Ozbiljne pregovore su vodila samo tri kandidata a to Koenigsegg, Merbanco a Renco Group. Najdalje je u pregovorima napredovala firma Koenigsegg, koji je švedski proizvodjač "superautomobila" po porudžbini. Medjutim pregovori su propali a GM je najavio zatvaranje fabrike Saab u 2010.
Konačno, u januaru 2010 General Motors je pristao da proda Saab holandskoj kompaniji Spyker. General Motors će i dalje snabdevati Saab motorima i menjačima, a novi modeli Saab 9-4X će se proizvoditi u GM fabrici u Meksiku. Nova generacija modela Saab 9-3 treba da se pojavi u 2012. Proizvodnja u fabrici u Švedskoj je ponovo počela u martu 2010.
Saab Automobile AB (Saab je skraćenica za Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) je švedski proizvodjač automobila. Sedište firme je u gradu Trollhättan. Saab je proizvodjač ekskluzivnih automobila, i od svog osnivanja poznat svojim pionirskim inovacijama u oblastima kao što su ergonomija, zaštita životne sredine, bezbednost putnika i turbo motorima. U 1990 Saab je kupio General Motors, koji ga je u 2010, prodao holandskom proizvodjaču luksuznih automobila Spyker Cars NV.
Saab je u početku bio automobilska divizija proizvodjača aviona Svenska Aeroplan Aktie Bolaget, koja je osnovana 1937 u gradu Linkoping. Osnovna delatnost je bila proizvodnja aviona za švedsko vazduhoplovstvo, u pripremama za odbranu zemlje u ratu koji se spremao. Na kraju rata potražnja aviona je opala i firma je počela da traži alternativnu proizvodnju.
U 1944 su počeli radovi na Projektu 92, čiji cilj je bio proizvodnja prvog automobila marke Saab. Rezultat je bilo vozilo Saab 92001 (poznat i kao Ursaab), koji je bio predstavljen tri godine kasnije. Dizajn automobila je ukazao da su koreni fabrike u avijaciji. Važno je napomenuti da je koeficijent otpora tog vozila bio 0,30, što je najniža vrednost svih automobila tog doba.
Godine 1949 je Saab ušao na tržište SAD, sa modelom Saab 92. Ovaj model se, do sredine pedesetih, prodao u 20 000 jedinica.
U 1955 je na osnovi modela 92 predstavljen model Saab 93. Motor vozila je dobio dodatni cilindar, tako da je imao tri cilindra, prednja maska je imala trapezoidnu mrežu za hladjenje. Još jedan model, Saab 95 u karavan verziji, je proizveden u 1959.
Tokom ove decenije, Saab je takodje predstavio prvi sportski automobil sa jačim motorima, kada je proizveden Saab 94, koji je bio prvi od četiri automobila, poznatih kao Saab Sonnetts.
1960 na osnovi originalnog modela 92 je počela proizvodnja automobila Saab 96. Za kompaniju Saab je to postao veoma važan model - bio je to prvi automobil, koji je počeo da se izvozi iz Švedske. Bio je to veoma popularan model, koji se prodao u gotovo 550.000.
Još važniji za profitabilnost firme je bio model Saab 99, proizveden u 1968. Saab 99 je bio potpuno novi automobil kompanije i nije imao zajedničke karakteristike sa modelom 92. Model Saab 99 je imao puno tehničkih inovacija i novih funkcija kao što su, skoro vertikalno vetrobransko staklo zaobljeno na stranama, samo-popravljajuće branike a ojačana vrata prozov bočnih sudara.
Dizaj ovog automobila je uradio poznati švedski dizajner Sixten Sason, i nije bio ništa manje revolucionaran od korišćenih tehnologija. Na primer, zaobljenje zadnjih bočnih stakala u obliku štapa za hokej. Ovaj element je zadržao do danas kod svih modela.
U 1969 Saab se spojio sa proizvodjačem kamiona i komercijalnih vozila Scania-Vabis AB i tako osnovao firmu Saab-Scania AB.
U 1973, se pojavila nova varijanta modela Saab 99. Bio je to karavan-kupe. Ovaj tip karoserije je ubrzo postao sinonim za vozila Saab. S obzirom na veliki uspeh ovog modela sa proizvodne trake je godine 1976 sišao milioniti Saab automobil.
Saab je 1978 godine zaključio ugovora proizvodjačem Fiat, i prodaje model Lancia Delta pod imenom Saab 600. Zajedno sa Fiat-om razvijaju novu šasiju. Ovaj sporazum je u 1985 rezutirao modelom, Saab 9000 koji je bio "brat" vozila Alfa Romeo 164, Fiat Croma i Lancia Thema. Svi ovi automobili su imali istu šasiju sa prednjim pogonom. Saab 9000 je bio prvi luksuzni automobil te marke.
Godina 1978 je takodje bila godina odluke o zameni modela 99. Nastao je Saab 900. Ovaj automobil se prodao u gotovo milion komada. saab 900 je postao najprodavaniji model ovog proizvodjača. U 1986 sledi kabriolet verzija koja je činila 20% prodaje modela 900.
Godine 1989, je divizija, firme Saab-Scania, za proizvodnju aztomobila, restruktuirana u posebno preduzeće Saab Automobile AB. General Motors je bio vlasnikem 50% nove firme. Druga polovina je bila u vlasništvu skupine Investor AB. GM je uložio 600 milona dolara, i dobio opciju otkupa preostalih akcija tokom naredne decenije.
Godine 1994, GM je inicirao proizvodnju inovacije modela 900. Automobil je imao istiu šasiju kao model Opel Vectra. Zahvaljujući ovom modelu, Saab je 1995 ostvario profit - prvi put u poslednjih sedam godina.
Godine 1997, Saab slavi 50 godina proizvodnje automobila. Firma koristi ovaj jubilej za promenu starog modela 9000. Zamenio ga je novi automobil, Saab 9-5. Takodje model 900 je unapredjen. Uradjen je fejslifting a ime je promenjeno na Saab 9-3. Model 9-5 je za dvadeset godina marke Saab, bio prvi model, koji se nije proizvodio u verziji karavan-kupe. Umesto toga je od 1999 proizvodila klasična karavan verzija.
GM koristi godine 2000 opciju za sticanje preostalih akcija firme Saab. Uz ulaganje od $ 125,000,000 na prelomu te godine Je firma General MOtors postala jedini vlasnik.
Prvi proizvod, nakon ove promene, je u 2003 bio potpuno novi model Saab 9-3. Saab je kod ovog modela napustio tipičnu Hatchback karoseriju i proizvodio ga kao limuzinu sa četvoro vrata. I ovaj model je imao šasiju i neke komponente modela Opel Vectra.
S obzirom na smanjenje dobiti GM je u 2008 najavio da namerava da proda Saab. Navodno se pojavilo 27 zainteresovanih kupaca uključujući i kompanije BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault i Tata Motors. Ozbiljne pregovore su vodila samo tri kandidata a to Koenigsegg, Merbanco a Renco Group. Najdalje je u pregovorima napredovala firma Koenigsegg, koji je švedski proizvodjač "superautomobila" po porudžbini. Medjutim pregovori su propali a GM je najavio zatvaranje fabrike Saab u 2010.
Konačno, u januaru 2010 General Motors je pristao da proda Saab holandskoj kompaniji Spyker. General Motors će i dalje snabdevati Saab motorima i menjačima, a novi modeli Saab 9-4X će se proizvoditi u GM fabrici u Meksiku. Nova generacija modela Saab 9-3 treba da se pojavi u 2012. Proizvodnja u fabrici u Švedskoj je ponovo počela u martu 2010.