Stranica 1 od 1

Turbo Portal

Poslato: 29 Nov 2013, 21:38
od Slavisacs
VREMEPLOV: Historija SAAB-a



Automobilski proizvođači su uvijek težili da naprave najbrži, najluksuzniji, najudobniji ... itd. automobil na svijetu, SAAB (porijeklom iz Švedske) imao je jednu potpuno drugačiju koncepciju stvaranja vlastitog automobila. Iako poznat po pravljenju aviona u II Svjetskom ratu, početak proizvodnje jednog automobila im nije bio nimalo lagan zadatak jer su postrojenja bila isključivo namjenjena za proizvodnju aviona.

Ipak, iskustvo koje su stekli u svom zanatu uspješno su prenijeli na automobile, bar dobar dio toga. Ovdje prije svega mislimo na aerodinamiku automobila koja je u svoje vrijeme, pa i nekoliko godina kasnije bila uzormnogim velikim i razvikanim imenima auto industrije. Još nešto po čemu će biti poznati u cijelom svijetu su famozni "Turbo" motori, koji će obilježiti jednu veliku eru turbo automobila kroz naredne godine koje im dolaze. Iskustvo u pravljenju aviona itekako je imalo smisla u implementaciji turbo punjača u serijske automobile koji će imati velike prednosti u odnosu na "atmosferske" motore konkurentnih modela.



Ipak, ono što je bilo najznačajnije za ovog proizvođača automobila je "sigurnost". Svi izumi koji su potpomogli što bezbjednijoj vožnji imali su prioritet u odnosu na neke druge stvari kao što su npr. izgled automobila. Poznato je da su uslovi života u Skandinaviji dosta surovi i teški, stoga je u jednu ruku i logično ovo rješenje.

Iako je SAAB za svoje vrijeme imao možda i najjače motore u ponudi serijskih automobila, razlog ovakvog nastupa je opet bezbjednost. Možda ova konstatacija zvuči pomalo čudno ali svakako ima smisla. Recimo najslabiji SAAB 900 iz 1978. godine imao je motor snage 100 KS dok je konkurencija raspolagala sa: Mercedes 54 KS, Audi 50 KS te BMW 75 KS. Prema tome SAAB-ovi inžinjeri su rekli kako su automobili sa jačim motorima bezbjedniji za zaobilaženja na putevima nego su to ekvivalentni automobili sa slabijim motorima.

Da bi automobili imali dobra međuubrzanja potrebno je što više obrtnog momenta imati na što nižem broj okretaja radilice motora. Ovdje je SAAB bio neprikosnoven sa svojim turbo motorima u svoje vrijeme, pa i period nakon njega od kada je uvedena ova tehnologija. Ovo je jedan od razloga zašto su zadnji u svoju ponudu uveli ponudu dizel motora. To nisu bila njihova rješenja već tuđa, posuđena i prilagođena standardima SAAB-a koji govore da sve ispod 115 KS i 260 Nm obrtnog momenta prelsabo za njihove modele. Pošto je GM dosta vremena bio vlasnik SAAB-a, u dosta njegovih modela možemo pronaći motore koji porijeklo vuku iz OPEL-a. Nešto kasnije zamijenili su ih dosta moderniji i pouzdaniji motori iz FIAT grupacije. Oni su ujedno pioniri slavnih i danas nadaleko rasprostranjenih common-rail dizel motora.

Za jake motore potrebno je bilo imati i čvrstu karoseriju koja će imati veliku otpornost na uzdužna uvijanja, apsorbovati veliku količnu kinetičke energije prilikom sudara. Ovo zadnje je jako bitno jer će tada putnici manje trpiti i ujedno biti maksimalno zaštićeni. Koliko su daleko otišli po pitanju sigurnosti svojih automobila najbolje govore detalji kao što su ojačanja u vratima koja su ugrađivana serijski na sve automobile 70-ih godina. Konkurencija, ovaj način zaštite je počela primjenjivati tek 90-ih godina.

Sljedeća i možda najvažnija su ojačanja A stubova kao kod rally takmičarskih automobila. Činjenica je da takvo rješenje u proizvodnji nemaju ni danas neki proizvođači automobila. Neki kažu kako je najveća greška SAAB-a što nikada nije promovisao svoja tehnička rješenja na polju zaštite putnika, a ista ili slična su konkurenti hvalili na velika usta kao "revolucionarna rješenja". SAAB je na ovo odgovorio kako je normalno da automobili serijski imaju ugrađena ova rješenja te da ih nema potrebe navoditi kao nova ili revolucionarna. Ovdje je primjetan Švedski minimalizam te karakter ovog proizvođača!

Da li Vam je poznato da je SAAB serijski od 1978. godine u svoje automobile ugrađivao disk kočnice na sva četiri točka? Ovakvo rješenje niti dan danas ne koriste mnogi proizvođači automobila, vjerovatno sa svhrom kako to nije uopće potrebno. Varaju se!!

Sljedeća činjenica koja se može odraziti na bezbjednost u vožnji su udobna sjedišta. Kako? Kažu, ako se vozite dužim na dužim relacijama udobna sjedišta će proizvoditi manje nervoze kod vozača. Zbog toga SAAB je odlučio da u svoje automobile ugrađuje najskuplja sjedišta na svijetu koja će u nekim verzijama biti grijana te hlađena. Osim toga, u nešto skupljim verzijama korištena je najfinija koža koja nakon dvadeset i kusur godina odolijeva zubu vremena. Shodno tome, nemojte se iznenaditi ako ista pronađete u gotovo savršenom stanju poslije dužeg vremena korištenja.

Opet se vraćamo na Skandinaviju i surove vremenske uslove koji vladaju u zimskom godišnjem dobu. Nemojte se začuditi ako u njihovim automobilima (Volvo i SAAB) primjetite nešto veće kontrolne dugmiće na prednjoj konzoli. Razlog je ergonomske prirode kako bi vozač u rukavicama mogao bez problema koristiti sve blagodeti automobila u toku vožnje i prvog ulaska u automobil. Vrlo praktično!

Prtljažnik? Jedan je od najvećih u klasi, a opet je razlog bezbjednost putnika koja stoji u činjenici da sve nepotrebne predmete treba smjestiti u prtljažnik. Višak predmeta u unutrašnjosti mogu postati, blago rečeno, projektili koji mogu da povrijede putnike tokom udesa. Podatak koji govori o modelu 9000 (1990.) je taj da je posjedovao zapreminu prtljažnika raskošnih 620 litara! Danas se neki kunu u 500 litara kao da je to rekord klase u kojoj je nekada vladao SAAB 90-ih godina!

Inovacije koje su obilježile godine prisustva SAAB-a na tržištima širom svijeta su:

SAAB je sa modelom 99 Turbo predstavio prvi serijski automobil koji je pogonjen turbo punjačem
APC tehnologija dolazi 1981. godine, a odgovorna je za automatsko smanjenje snage turbine kada senzori u motoru detektuju gorivo lošijeg kvaliteta
16v motori dolaze 1983. godine, a nedugo poslije toga ih je tužio Mercedes kao da je to njegova inovacija i da želi da je zadrži za sebe. Danas gotovo 95% automobila na svijetu koriste ovu tehnologiju.
1993. godine počela je ugradnja Trionic sistema kroz generacije. Ovaj sistem kontroliše rad tri parametra motora: paljenje, ubrizgavanje i pritisak turbine

SAAB automobili nikada nisu rađeni za široke mase niti za ljude koji vole da budu upadljivi, već za one koji znaju šta imaju. SAAB je jedini proizvođač na svijetu koji se može pohvaliti po lojalnosti i obrazovanosti svojih kupaca. Nerjetko se kaže kako ga voze doktori i advokati!

Pogrešnom politikom GM-a SAAB je doveden na rub propasti jer nisu slušali njihove zahtjeve kako SAAB treba prodavati OPEL-ove modele sa druagčijom značkom. Sa ovim se nikada nisu slagali čelnici SAAB-a što je na kraju dovelo do prodaje holandskom Spyker-u koji nije mogao sam da izvede SAAB-a na stabilne noge. Ipak, izbacili su novi model 9-5 koji se temeljio na potpuno novoj platformi, novim motorima i ostalim tehničkim delikatesama. Ni to nije bilo dovoljno za njegov opstanak pa je SAAB-u pružena treća sreća iza koje se krije NEVS konzorcij kojeg čini udio Švedske vlade i biznismena iz Kine. Proizvodnja je nastavljena u slavnoj tvornici u Trollhattan-u, a u budućnosti su planirani nasljednici modela 9-3 te električni modeli.

Slavni J.Clarksson iz Top Gear-a je jednom prilikom rekao: "Uvijek sam se pitao zašto vlasnici SAAB-a izlaze nasmijani iz svojih automobila? Pitanje je na koje vjerovatno nikada neću dobiti odgovor!"

Živio SAAB!!
[link_open=http://www.turbo-portal.com/index.php/o ... rija-saaba]Full verzija Turbo Portal[/link_open] :drinks:

Re: Turbo Portal

Poslato: 02 Dec 2013, 17:26
od Slavisacs
Evo i nastavak price,koja ce ici iz delova,za svaki model posebno :wink: Odlican tekst :bravo:

VREMEPLOV: Njegovo veličanstvo, SAAB 99 Turbo




Slika

Kako svaka legenda ima svoj početak, priču kako je sve počelo, tako i SAAB 99 Turbo iza sebe krije priču koja je od njega i stvorila legendu. Model koji je uveo „Turbo“ tehnologiju koja je kasnije proslavila malu, ali na daleko čuvenu fabriku iz Trollhattan-a. Ovdje ćemo se upoznati sa historijom SAAB-a 99 Turbo, koji je na sebe preuzeo rizik korištenja turbo punjača i još nekih SAAB-ovih ideja koje su zaživjele zajedno sa njim.

Sve je počelo davne 1977. godine kada je svjetlost dana na salonu automobila u Frankfurtu ugledao SAAB 99 Turbo kojeg je krasila prelijepa bijela perla boja karoserije. Tada je SAAB pokazao svijetu kakvu je glavobolju pripremio svojim konkurentima.

Slika

Od tog trenutka SAAB 99 Turbo postao je jedan od najznačajnijih modela ikada proizvedenih u SAAB-ovoj historiji, kao i prvi nosilac nove turbo tehnologije. SAAB je dodavanjem turbo punjača u model 99 postao prvi proizvodjač na svijetu koji je koristio turbo tehnologiju u putničkim automobilima. U to vrijeme je turbo tehnologija bila rezervisana samo za vrhunske sportske automobile.

Tim bolje, jer to pokazuje hrabrost SAAB-a da uvede nešto novo, a i želju za inovacijama i poboljšanjima svojih modela. Viziju koju su imali SAAB-ovi inžinjeri perfektno su prenijeli na 99 Turbo i učinili ga unikatnim.

SAAB 99 Turbo je jedini automobil toga doba koji je prilagodio rad turbopunjača pri niskim obrtajima motora što je rezultovalo ogromnim obrtnim momentom pri niskim obrtajima koji je dovodio do brutalnog medjuubrzanja, a bio je pogodan tokom preticanja i uopšte tokom normalne vožnje. Sportski automobili tog vremena imali su turbine koje najveću snagu isporučuju tek u visokim, krajnjim obrtajima motora, pa je 99 Turbo bio u znatnoj prednosti po pitanju elastičnosti.

Slika

Treba reći da se niko prije SAAB-a nije dosjetio, ili jednostavno nije imao hrabrosti, da u putnički automobil stavi turbo punjač i stvori elegantnog trkača sa kojim može da se ide na more i svakodnevno vozi, a vikendom ide na trkačku stazu. Još jedna novina koja je došla uz SAAB 99 Turbo jeste izbacivanje karburatora i korištenje elektronski kontrolisanog ubrizgavanja goriva (EMS) koji je već bio korišten u SAAB-u 99 EMS sa atmosferskim motorom. Priča o sistemu za ubrizgavanje primjenjena je još 1975. godine gdje je došlo do odluke da se D-Jetronic zameni K-Jetronic sistemom. Razlozi su bili višestruki, sa jedne strane zbog problema koji su nastajali prilikom ugradnje, jer je ovaj sistem morao u fabrici individualno za svako vozilo podešavati, što ga je činilo jako skupim i složenim, a sa druge strane nastajali su problemi kod duže eksploatacije gdje je dolazilo do pojave plavog dima zbog sistema za uštedu goriva. Sistem je napušten u Evropi, ali je usavršen od strane japanskih proizvodjača.

Slika

K-Jetronic je prihvaćen kao jednostavnija i jeftinija alternativa, pošto se dizne nisu zatvarale tokom rada motora (K u nazivu stoji za konstantno) i nije zahtjevao računar, već se samo povećanjem i smanjivanjem pritiska u K-glavi kontroliše količina goriva.

Ovaj sistem se pokazao kao vrlo pouzdan tako da ga je SAAB preuzeo za turbo motore, kao i mnogi drugi renomirani proizvodjači (BMW, Mercedes, Ferrari, Lamborghini itd.). K-Jetronik sistem ubrizgavanja koristio je još jedan čuveni automobil proizveden u Švedskoj,a to je Volvo 240 Turbo. U primjeni je bio sve do početka 90-ih gdje je zamjenjen pošto nije mogao da ispuni ekološke norme koje su postale rigoroznije.

Po pitanju vanjskog izgleda, da bi se SAAB 99 Turbo razlikovao od svoje braće, bilo je izmjena na karoseriji uključujući aerodinamički dodatak na prednjem dijelu automobila, zadnji spojler, specifične Inka(Inca) felge, kao i sportski volan u enterijeru te novi instrumenti. Najljepši detalj u enterijeru za mnoge ljubitelje SAAB-a jeste instrument (cajger) koji pokazuje pritisak u turbo punjaču i sjajno se uklapa u okruženje.

Slika

Proizvodnja SAAB-a 99 Turbo trajala je samo od 1978. do 1981. (ušlo i u 1982. godinu) i do tada je napravljeno 10.607 primjeraka u koje se ubraja 100 primeraka koji su služili kao predproduktivni test na izdržljivost i kvalitet. U početku proizvodnje SAAB 99 turbo je bio dostupan u "kupe-kombi" tipu karoserije sa 3 vrata, da bi se kasnije uvela klasična kupe verzija sa 2 vrata kako bi se ispunili uslovi za homologaciju i učestvovanje SAAB-a 99 Turbo na FiA WRC takmičenju, tj. svjetskom rally šampionatu.

To je bio poslednji SAAB koji je fabrički tim koristio na rally šampionatu, a najveći uspjeh zapisan je na stranicama SAAB motorsporta. Te 1978. godine je izbačena i vrlo mala limitirana serija SAAB-a 99 Turbo sa petora vrata koji je napravljen u nešto više od 100 primjeraka. Sada slijedi najljepši dio koji po perfomansama opisuje SAAB-a 99 Turbo i njegovo učešće u svijetu automobila.

Slika

SAAB 99 Turbo je bio neprikosnoven i vrlo sportski nastrojen automobil u svojoj klasi. Još jednom je donio unikatan i lep dizajn, ali i dorađen motor. Ispod haube se nalazio motor koji pripada porodici SAAB B motora. To je prepolovljen V8 motor koji se nalazio u Triumph Stag-u, samo što je od strane SAAB-a usavršen i dignut na viši nivo po pitanju pouzdanosti i kvaliteta. Taj redni četvorocilindraš dobio je Garrett gt30 turbinu i BOSCH(EMS) jedinicu za elektronski kontrolisano ubrizgavanje goriva.

Slika

Uz SAAB 99 Turbo standardno je došao 4-stepeni manuelni menjač koji je snagu od čak 145 KS tradicionalno slao na prednju osovinu. Ogibljenje je uz veću snagu i opterećenje moralo da bude modifikovano, te su amortizeri bili tvrđi, a opruge neznatno kraće kako bi se dobilo na okretnosti i agilnosti. Upravljač je direktan i lijepo prenosi povratne informacije sa podloge.

Postojala je i verzija koja je donijela genijalnu SAAB-ovu inovaciju nazvanu "water injection" koja je uz pomoć ubrizgavanja vode povećavala pritisak turbo punjača na 1,2 bar-a, a snaga je porasla na čitavih 160ks. Model koji je imao "water injection" dobio je nastavak S u imenu(SAAB 99 Turbo S), a ovaj sistem se mogao nadograditi od strane SAAB-a.

Sa svim ovim atributima SAAB 99 Turbo je prosto natjerao svoje konkurente da se zapitaju šta to SAAB ima, a oni nemaju. SAAB 99 Turbo je doveo do ludila sve poznate i cijenjene časopise toga vremena koji su prosto imali samo riječi hvale za 99-ku, jer svaka vožnja SAAB-a 99 Turbo je ostavljala poseban i nezaboravan utisak. Jednostavno SAAB 99 Turbo je bio originalan i dizajnom se dosta razlikuje od konkurencije.

Slika

U nekim testovima dolazilo je i do konkretnog zaključka da je SAAB 99 Turbo bolji od svojih rivala, a neki od njih su bili BMW 2002, Opel Monza, Alfa Romeo Giulia, a čak se i Ford Mustang pribojavao ove Turbo verzije. Možda najupečatljiviji trag koji je SAAB 99 Turbo ostavio pojavljivajući se na testovima i magazinima širom svijeta jeste opis čuvenog magazina "Car and Driver" čiji je utisak sa test vožnje sumiran u rečenici:"SAAB 99 Turbo je vuk u koži janjeta".

Takodje SAAB 99 Turbo je automobil sa najboljim ubrzanjem od 60 do 160km/h, što ga u to vrijeme čini najbržim automobilom sa 5 sedišta na svijetu u datoj disciplini. Posle silnih uspjeha i testova koji su vozača ostavljali bez daha, SAAB 99 Turbo imao je samo jedan problem, koji mu ipak nije pokvario uspjeh.

Radi se o tome da turbo tehnologija nije savršena, te se tokom vožnje dešavalo da auto iznenada dobije veliku snagu i krene da ubrzava, zbog čega je dobio kritike da nije baš bezbjedan. Taj fenomen sa turbom danas se naziva "turbo rupa" koja je tad bila veoma prisutna, a čak i dan danas nije potpuno otklonjena u verzijama sa jednim turbo punjačem.

Slika

Međutim, ovo je SAAB 99 Turbo činilo pravim "neukrotivim konjem" i nije mogao svako da ga vozi, što podržava parolu da SAAB nije za svakoga. Ipak to je bila samo mala mrlja u velikoj slavi koju je SAAB 99 Turbo donio SAAB-u, ali i svijetu automobila. Ne smije se zaboraviti da je 99 Turbo prvi SAAB sa turbopunjačem i osnova za kreiranje čuvenog SAAB-a 900 Turbo. Na kraju dolazi i zaključak da je te 1977. godine SAAB stvorio legendu koja i dan danas živi, a prvi Turbo sa salona u Frankfurtu koji je bio predstavljen u perla beloj boji nalazi se u SAAB muzeju u rodnom gradu Trollhattan-u.

Neke od verzija SAAB-a 99:

SAAB 99 EMS: Sportska varijanta SAAB-a 99 uvedena 1972. godine. U početku je bio dostupan sa 2 vrata, kasnije sa 3 vrata. Dolazi sa novim elektronski kontrolisanim ubrizgavanjem goriva. (Električno, Manuelni menjač, Specijal) je prevod skraćenice EMS, odnosno slovo "E" se odnosi na elektronsko ubrizgavanje, "M" na tip transmisije, a slovo "S" oznaka za specijalnu ediciju. Ovo je bila sportska varijanta SAAB-a 99 koji je iz motora zapremine 2,0 litra izvlačio 115ks, a ogibljenje je bilo tvrđe podešeno.

SAAB 99 GL: Oznaka označava paket opreme Grand Luks, a motor dolazi uz jedan karburator i ima 99ks.

SAAB 99 GLs: Oznaka označava paket opreme Grand Luks Super,a on je u stvari samo nadgradnja na paket GL jer ovde motor dolazi sa 2 karburatora i 110ks.

Tehničke specifikacije za SAAB 99 Turbo:

Motor: SAAB B serija motora; dobijen od Triumph-a pa modifikovan od strane SAAB-a; 2,0L(1985cm3), 4-cilindara redni, SOHC 8v(jedna bregasta u glavi motora, 2v po cilindru); prečnik cilindra/Hod klipa 90mm/78mm; Kompresija 7.2:1;Garrett T3 turbo punjač(0.7bar-a); Bosch elektronski kontrolisano ubrizgavanje goriva; specifična snaga od 73ks po litru zapremine; motor postavljen napred u poduznom položaju; blok motora od gvozdja, glava od aluminijuma.

Menjač: Manuelna 4-stepena transmisija koja snagu prenosi na prednju osovinu.

Ogibljenje: Tvrđe podešeno u odnosu na standardan SAAB 99; napred viljuške sa coil oprugama(amortizer i opruga u celini); pozadi trougaona ramena i coil opruge; disk kočnice na sva četiri točka.

Dimenzije(D/Š/V)i masa: 4394mm/1689mm/1435mm, međuosovinsko odstojanje 2477mm; masa 1130kg; 130ks po jednoj toni težine.

Perfomanse: Iz mjesta do 100km/h za 9s, a maksimalna brzina: 200km/h(124Mp/h).

Slika

Jovan Raicevic - SAAB club Serbia :bravo: :Good job:
[link_open=http://turbo-portal.com/index.php/ostal ... b-99-turbo]Full verzija Turbo Portal[/link_open] :thumbup:

Re: Turbo Portal

Poslato: 03 Dec 2013, 00:04
od Jolly
Odlican tekst, procitao dva puta :) :drinks:

Re: Turbo Portal

Poslato: 03 Dec 2013, 20:50
od TurboPortal
Ako već stavljate tekst, stavite i slike da to ljepše izgleda! :-)

Re: Turbo Portal

Poslato: 03 Dec 2013, 21:04
od Slavisacs
Cim uhvatim vremena, bice, za sad ovako sa linkom ka stranici na kojoj se nalazi full verzija, gde moze da se vidi sve...Hvala na sugestiji :wink:

Re: Turbo Portal

Poslato: 04 Dec 2013, 18:20
od Slavisacs
Službeno: Novi SAAB 9-3 Aero
[/b]


Slika

Pisali smo o svakom novom detalju koji se vezao za automobilskog proizvođača od kada ga je počeo uništavati američki GM (General Motors), pa sve do prvih fotografija novog modela 9-3 i detalja kada je prvi primjerak službeno sišao sa proizvodne trake.

Dakle, evo ga! Potpuno novi 9-3, koji je dosta sličan zadnjoj verziji i zaista ne vidim razloga zašto bi se drastično mjenjao jer je i ovaj trenutni dosta zanimljiv. To su primjetili novi vlasnici i uz minimalne promjene predstavili novu generaciju, generaciju koja bi trebala ovog automobilskog proizvođača podići na noge... kao feniks iz pepela!

Aero verzija koja je na fotografijama raspolaže sa aerodinamičkim body kit-om te dobro znanim i kvalitetnim 2,0 litarskim turbo benzinskim motorom, ali su detalji o motorizaciji za sada neslužbeni. Vrlo vjerovatno da je to dorađeni motor koji je pokretao zadnju generaciju sa snagom od 220 KS i može se upariti sa šestostepenom manuelnom odnosno automatskom transmisijom.

Kada je riječ o električnim automobilima, oni bi svijetlost dana trebali ugledati sljedeće godine. Prvo će biti ponuđeni na tržišu Kine, pa tek onda tržitu Starog kontinenta te SAD-a.

9-3 Aero dolazi u prodajne salone 10. decembra po početnoj cijeni od 31.510 EUR-a.

Slika

Slika

Slika

[link_open=http://turbo-portal.com/index.php/autom ... b-9-3-aero]Link ka tekstu Turbo Portal[/link_open]

Re: Turbo Portal

Poslato: 05 Dec 2013, 15:30
od Viggen 93
:bravo: :ten: :sb2: :saab:

Re: Turbo Portal

Poslato: 20 Jan 2014, 19:38
od Slavisacs
Vremeplov: SAAB 90 (1984. - 1987.)

Slika
SAAB 90 je automobil koji će vam oprostiti ako niste čuli za njega, jer nažalost malo ko zna za taj automobil, još manje njih ga je videlo na ulici, a kamoli vozilo. Ono što je dovelo do toga jeste to što se SAAB 90 proizvodio samo 3 godine u periodu od 1984. do 1987. godine, nije bilo mnogo reklame za njega, a bio je dostupan samo na nekim Evropskim tržištima. SAAB 90 zaslužuje mnogo veću pažnju nego što ima, te ćemo se potruditi da ga opišemo u najboljem svjetlu, onakvog kakav je i bio.
Slika
Te 1984. godine, SAAB je odlučio da u ponudu uvede automobil koji će biti spoj čuvenog prethodnika, modela 99, čija je proizvodnja završena, i novog u ponudi SAAB-a 900 Cupea. SAAB 90 je u stvari bio plod te ljubavi SAAB-a 99 i SAAB-a 900, mješavina ova dva čuvena automobila. To je rezultovalo prelijepim dizajnom jer smo imali dvije legende u jednom automobilu. SAAB 90 je bio dostupan samo u kupe verziji karoserije sa 2 vrata, koja je u prvi plan isticala tečnu kupe liniju koja je krasila i model 99.

Kada SAAB-a 90 pogledamo u lice, videćemo SAAB-a 99, a kako se od B stuba približavamo zadnjem delu automobila pojavljuje se SAAB 900 kupe. Prednji dio do B stuba je SAAB 99, a od B stuba ka nazad SAAB 900, ukratko glasi opis dizajna SAAB-a 90 u nekim auto magazinima.
Slika
Ono što je SAAB 90 razlikovalo od drugih SAAB-ova jeste to što nije rođen u čuvenom Trollhatanu, već se proizvodio SAAB-ovoj fabrici u Finskoj, u gradu pod imenom Uusikaupunki. Takođe, ovaj automobil nije nikada izvezen i ponuđen na Američkom tlu, koje je bilo od velikog značaja za SAAB-ove modele. Njegovo pojavljivanje na trzištu SAAB je učinio sa ciljem da se produži proizvodnja SAAB-a 99 pod drugim imenom, od koga je model 90 bio veći, a nudio je veći prtljažnik i rezervoar za gorivo, a u isto vreme bio manji od aktuelnog SAAB-a 900.

Što se motorizacije i opreme tiče SAAB 90 je model koji je imao najmanje opcija za dodatnu opremu od svih SAAB-ova do tada, takoreći, bio je ulazni, bazni model sa klot opremom.
Slika
Te 1984., prve godine proizvodnje SAAB 90 dobija novi "SAAB-Scania" amblem, a od opreme tu su grijana prednja sjedišta, sat u kabini, retrovizori koji se podešavaju iz kabine, nova “Cardinal” crvena boja prvi put dostupna u SAAB-u, a kao opcija tu je bio i otvor na krovu kod nas poznatiji kao "šiber". Enterijer je dijelom preuzet iz SAAB-a 99, sem što je ugao volana promjenjen.

Pod haubom se nalazi atmosferski motor iz SAAB H porodice motora, oznake B201, OHV sistema, sa jednom bregastom osovinom, 8 ventila i zapreminom od 2.0L(1985cm3), koji je razvijao tačno 100ks. Dolazio je uz karburator, a ovaj motor prvi put je 1981. godine koristio SAAB 900, a od 1982 je uveden i u SAAB 99.Ovaj motor je bio ujedno i jedini motor dostupan uz SAAB 90 i pruzao je solidne perfomanse. Povezan je opciono sa 4-stepenim ili 5-stepenim manuelnim mjenjačem koji je snagu tradicionalno slao na prednju osovinu. Verzija sa 5-stepenim manuelnim menjačem se razlikovala od 4-stepene po prednjem spojleru, koji je dovodio do znanja da se radi o opremljenijoj verziji SAAB-a 90.
Slika
Tokom proizvodnje desile su se neke minimalne izmjene i poboljšanja, pa je tako 1986. godine došlo do minornih izmjena na karoseriji u vidu novih boja, a najupečatljivija promena te godine jeste uvođenje pokazivača pravca na krilima (bokovima) automobila. Od mehaničkih poboljšanja tu su modifikovani amortizeri, a u motor je ugradjen "Zenith" karburator, radi boljeg paljenja po hladnim zimskim uslovima.Te poslednje godine proizvodnje 1987, urađene su finalne kozmetičke izmene, najviše u enterijeru, a 5-stepena transmisija je postala standard za SAAB 90 koji je svoje postojanje završio te iste godine.

Za sve ove 3 godine proizvodnje uz SAAB 90 je bio dostupan samo jedna verzija B201 motora u atmosferskoj varijanti snage 100ks, i prava je tuga što ovaj model nije dobio Turbo motor koji bi ga učinio posebnim dao mu performanse koje izgledom i zaslužuje. Na kraju, SAAB 90 je otišao u historiju kao jedan od vrlo rijetkih ali i slabo opremljenih modela koji je SAAB napravio. Sa proizvodne trake za 3 godine sišlo je 25.378 automobila.
Slika
Među njima se krije i jedna limitirana edicija, napravljena u svega 10 primeraka, koja je veoma rijetka pojava. To je SAAB 90 Lumikko, koji je dolazio u snežno beloj boji po kojoj je bio prepoznatljiv, a motor je ostao isti. Ova edicija je ostala upamćena po pobedi u neobičnom takmičenju koje je sproveo jedan Finski magazin, u kome je pravilo bilo da se bazni model koji fabrički nema nadgradnju na nešto specijalno veću opremu, modifikuje raznim dodacima, sa ograničenim budzetom od 10.000 Finskih maraka.
Slika
SAAB 90 je tu dobio aerodinamički bodi kit, SAAB 900 AERO felge sa tri kraka, zadnji spojler, a branici, ručke od vrata, maska, pa čak i okviri prednjih svetala su bili obojeni u tu snežno belu boju. U enterijer je ubačen kožni volan iz SAAB-a Turbo, dodati su neki instrumenti i originalni SAAB-ovi zvučnici. Nažalost, motor je ostao atmosferski kao i u običnom SAAB-u 90, te perfomanse nisu bile poboljšane. SAAB 90 Lumikko je odnio pobjedu i proglešen je za najlepši bazni automobil na ovom zanimljivom takmičenju. Kao što je to postalo uobičajeno, svaki SAAB-ov model koji je izašao, u nečemu je odneo neku pobedu i ostao zapažen, poseban, a ta tradicija nije zaobišla ni SAAB 90 koji će po ovome ostati upamćen iako nije imao bogatu opremu niti jake motore, a od strane pravih ljubitelja SAAB-a biće uvijek voljen i poštovan.

Specifikacije za SAAB 90:

Motor: SAAB B201 atmosferski; zapremina 2.0L(1985cm3), redni 4 cilindara, 8v(2 ventila po cilindru), OHV tip konstrukcije, jedno bregasto vratilo, karburator, kompresija 7.2:1, prečnik cilindra/hod klipa: 90mm/78mm; motor postavljen uzdužno napred, iznad prednje osovine.

+Transmisija: Petostepeni i 4-stepeni manuelni menjač koji snagu prenosi na prednju osovinu.
+Snaga: 100ks pri 5.200 ob/m; obrtni momenat od 162Nm pri 3.500 ob/m.
+Ogibljenje: Napred teleskopski amortizeri, pozadi kruta(čvrsta osovina)osovina, kočnice sa diskovima na sva 4 točka.
+Dimenzije(D/Š/V): 4580mm/1689/1420, međuosovinsko odstojanje iznosi 2459mm, masa automobila: 925KG.
+Perfomanse: Maksimalne brzina je 170km/č; ubrzanje do 100km/č za 13 sekundi.

Jovan Raičević
SAAB KLUB SRBIJA

[link_open=http://turbo-portal.com/index.php/ostal ... -1984-1987]TURBO PORTAL[/link_open]

Re: Turbo Portal

Poslato: 20 Jan 2014, 19:41
od BOKI 900
Jedan ceka crnogorskog zeta :pl:

Re: Turbo Portal

Poslato: 20 Jan 2014, 19:44
od BOKI 900
U gore pomenutom tekstu imas jedno turbo viska u recenici pre ukupnog broja proizvedenih. :wink:

Re: Turbo Portal

Poslato: 20 Jan 2014, 19:48
od Slavisacs
BOKI 900 je napisao:Jedan ceka crnogorskog zeta :pl:
Ufff to mi je neostvarena zelja, moracu da poradim na tome da dodje u dvoriste :lazy: :drinks: Neka crnogorska veza,nesto... :dev: :whistling:

Re: Turbo Portal

Poslato: 20 Jan 2014, 19:48
od Bagzi93
:bravo: :odl: tekst.

Re: Turbo Portal

Poslato: 21 Jan 2014, 01:10
od Jolly
Bravo majstore! Bijes na svim poljima podjednako :) :drinks:

Re: Turbo Portal

Poslato: 21 Jan 2014, 16:34
od Viggen 93
Hvala svima na pohvalama. :hvala:
@BOKI 900:Kad sam opisivao kolko je šteta što ovaj model nije dobio turbo verziju ostade mi to Turbo.Barem je suština jasna,i u specifikacijama piše da ovo nije Turbo.Šteta,ja sam se isto iznenadio kad sam video.Nemam pojma šta da radim,kako to da se ispravi, jedino opet da se izbaci, al nemam pojma da li će hteti zbog jedne reči da ga popravljaju. :sr: :(