Pre nesto manje od godinu dana,na jednom drugom forumu,bio sam pitan za moje licno iskustvo sa
saab-om,pa sam ja odgovorio ovako:
Moj ulazak u svet saab-a je totalno slucajan,ili spontan........imao ga je kum,koji je 10 puta veci zaljubljenik od mene.Ja sam vise - praktican i matematicki nastrojen,kada pricamo o kolima

.
Vozio je model 900S,ovaj najjadniji sa crnim branicina.
Ovakav:
Zbog prirode posla kojom se bavio,vrlo cesto mu je trebala kuka na automobilu (koju nije imao),pa slobodno mogu reci,da sam tog saab-a vise vozio ja nego on,jer je na mom autu - ista postojala
(mercedes bez kuke ,nije mercedes

).
Tako sam ja ustvari,hteo ne-hteo,imao ispred sebe situaciju,da se upoznajem sa necim sto je kod nas bilo okarakterisano na sledeci nacin; "....bezi..skupo".......
Vozeci tako saab-a,krenuo sam da istrazujem taj fenomen,i da davim kuma sa pitanjima iz te oblasti.
Dosao sam do jednog jako jednostavnog zakljucka,koji se bazirao na varijanti "rekla-kazala",jel sve te informacije su kruzile od usta do usta ljudi koji nisu vlasnici,nego posmatraci sa strane.Druga strana medalje je bila sasvim drugacija......iako su izjave posmatraca imale realnu osnovu,ali su im poredjenja bila smesna.Ceo kljuc problema je bio u "plagijatima".Kod saab-a ih nema...
Uzecu sad jedan banalan primer i LUPICU cene,da bi shvatili sustinu.
Ako si za jednog mercedesa 124ku,koji se smatrao odlicnim odnosom ulozeno/dobijeno na nasem trzistu,u tom trenutku,mogao kupiti filter ulja za 20,30 i 60e,u istom tom trenutku,na istom tom trzistu,filter ulja za saab-a je kostao 40e.Ponavljam,LUPAM cene,navodim ih samo kao primer za uocavanje razlika.
Ovaj filter od 20e,vukao je poreklo iz neke domace radinosti,koji kad ga uzmes u ruku,izgleda smesno,kao deciji crtez.Ovaj od 30e,vukao je poreklo iz neke Turske,Kineske,Italijanske radinosti,ali je bio uredno brendiran imenom neke renomirane firme iz te oblasti.Ovaj od 60e je bio sertifikovan od strane Mercedesa kao zamenski deo,jel je vukao poreklo iz firme koja ih isporucuje za prvu ugradnju.Pritom....ovih od 20 i 30e ima u svakoj malo bolje snabdevenoj trafici.
Naspram njih,saab-ov filter od 40e ,prodaje samo "jedna" radnja,koja se u tu cenu ugradila sa marzom 300%....
Jos poredjenja radi.....za svo to vreme,Srbija menja na golfu dvojci,filter za 10e.
To je bio odnos cena TADA.....verujem da je i sad tako, ali kako god bilo, svaki mercedes je minimum 50% skuplji za odrzavanje od svakog saab-a,a cene odrzavanja mercedesa znamo.......A to sto mi sipamo loz ulje ili D2 umesto euro dizela,to je neka druga prica......ili okrenite Autokomerc i pitaj te ih koliko je set kvacila za golfa2.....i shvaticete o cemu pricam.
To sve ja proverim,uverim se svojim ocima,i znajuci kuma da nije lake ruke na novcaniku,pitam ga kako se bori sa onih 300% marze kod onog jednog jedinog prodavca.Odgovor je bio:"ko ga bre j...e,ne treba mi u zivotu!"....Madjarska je na 2 sata odavde a tamo ima vise od jednog prodavca i svi imaju normalne marze od 30%.....tamo je taj isti filter iz originala 15e (lupam cenu shodno predhodnim).
Tako ja tada prelomim ,i po principu "sto vece"......uvezem saab-a 9-5 sa motorom 2.0t.Dobro sam ga platio,dobro sam ga probrao,i ako zanemarimo sitne decije bolesti koje sam imao prilike da dozivim,tipa izbledeli pa kasnije skroz nestali brojevi na SID-u,diode na alternatoru,i tako nekih gluposti,po neka intervevcija na trapu,i ove redovne price(filteri,ulje i plocice)........slatko sam se navozao.Lepo,veliko,brzo,udobno,u to vreme i moderno.....i 12L svaki dan.Da budem iskren,verovatno bi ga vozio i krace nego sto jesam(oko godinu ipo dana),ali onoga momenta kada sam pozelo da ga prodam,pocela je golgota.To je bila "nemugaca misija" pretvoriti ga u pare.Varijanta "moze zamena" me nije interesovala,jel sam imao nanisanjen model Volvoa koji sam zeleo da probam,a kupovina automobila sa nasih ulica me generalno nikad nije zanimala.Posle 100tog

obnavljanja oglasa,prodao sam ga tipu koji je banuo na oglas,koji je znao sta hoce,bio je zadovoljan po recima iz par razgovora posle trgovine,i nikad ga vise nisam ni cuo ni video.
Meni se sledeci san ostvario,docepao sam se volvoa koji sam zeleo,i zivot je tekao dalje.......
Dugo sam se osvrtao za svakim saab-om koji vidim,i podsvesno ga uporedjivao sa mojim bivsim.Da sad ne objasnjavam kako,par godina kasnije,dobijem ponudu da zamanim moj tadasnji auto (ne volvo),za saab-a 9-3 cabrio.Znajuci sta je 9-3 (isto sto i 900),i imajuci iskustva sa 9-5 ,nije mi se u startu mililo da gledam,ali ono "cabrio" me je svrbelo.Kad sam ga video

.......a kad sam ga provozao (laksi i jaci od mog 9-5)-kupio sam ga na prvu, odnosno zamenio se odmah.....
Po meni,u mom nekom svetu vrednovanja stvari,sa aspekta estetike,upotrebljivosti i upecatljivosti.....jednom recju
Ja nisam izlazio iz njega...
Vrlo cesto sam putovao,pa je i to jos jedan od razloga.Imao sam potrosnju od 10/10.5L na 100km po gradu Beogradu,a na otvorenom manju ako ne divljam.U Srbiji sam samo i iskljucivo sipao benzin na MOL-ovim pumpama.Probleme sa krovom,tipa curenje,duvanje itd. nisam imao,ali preko recimo 120km/h zvuk strujanja vetra se promeni.Nikakvih klaparanja nema,ali jednostavno platneni je ,pa na potisak vetra mora da reaguje.Posto sam ga kupio na preporuku,verovao sam prodavcu pa nista nisam pipao nepunih 4 meseca.Tad sam otisao na zimovanje u Austriju i tamo za 560e doterao auto u tip-top stanje.
Zima,leto ,put,grad,rupa,dzomba,planina,more.....to je samo prstalo iza mene

.Felne 17tice su me ubijale po gradu,ali bez njih je zimi bio smesan kao cirkus.
Sveukupno znaci ....ne zadovoljan,nego zadovoljan-zadovoljan........
Oko 4 godine sam bio vlasnik oba,oko godinicu dana,korisnik onog prvog(kumovog),i par situacija u zivotu,kada sam imao prilike da probam model 9000(drug ga je imao kratko)...sve reci hvale.Nikakvih problema koji bi me zadrzali duze od par sati u "pit stop-u"......i uz pametno,pravovremeno i racionalno odrzavanje.......kao i svaka druga marka.....sluzi on tebi,a ne ti njemu.
Sa ulaskom u svet saab-a,naucio sam da ono sto je na nasim prostorima okarakterisano kao "skupo",ustvari nije skupo,nego ima povoljnu cenu u nabavci,i zahteva gimnastiku van nasih prostora za odrzavanje.Tad sam poceo da izmisljam ,i da za normalne pare,vozim nenormalno dobre automobile.Placanje samo ime brenda,kroz 50% nabavne cene (npr.vw) za mene je ostala davna proslost.
...e sad da dodam jos neku rec.
Vremena su se promenila.Saab vise nije tolika enigma na nasim prostorima i mislim da ih ima vise nego ikad.Zivimo u nekim cudnim vremenima i volimo nesto cije je fabrika zakatancena,pa pricati prosecnom Srbinu o turbo saab-u a pod njegovom haubom golfa2 i dalje stekce 1.6D....prakticno je besmisleno.Ti automobili se i dalje cene kod nas 2-3 hiljade evra.
Ako zanemarimo ove sto lupetaraju gluposti i skoncentrisemo se samo na nas ljubitelje,i medju nama postoje oni koji ce na neki nacin izdvojiti neki model ili motor kod saab-a.Misljenja i simpatije su razlicite - i to je dobro,ali ono sto je svojstveno za sve buduce i sadasnje vlasnike ove firme,ja bih spakovao u jednu misao,pa vi ako se slozite bice mi drago:
"Saab nije auto za svakoga".........e pa posto nije (po meni), to bi bio moj odgovor na pitanje "zasto saab"