Vremeplov: SAAB 90 (1984. – 1987.)

  photo 1_zps9548a8d5.jpg

SAAB 90 je automobil koji će vam oprostiti ako niste čuli za njega, jer nažalost malo ko zna za taj automobil, još manje njih ga je videlo na ulici, a kamoli vozilo. Ono što je dovelo do toga jeste to što se SAAB 90 proizvodio samo 3 godine u periodu od 1984. do 1987. godine, nije bilo mnogo reklame za njega, a bio je dostupan samo na nekim Evropskim tržištima. SAAB 90 zaslužuje mnogo veću pažnju nego što ima, te ćemo se potruditi da ga opišemo u najboljem svjetlu, onakvog kakav je i bio.

 photo 2_zpsaed61104.jpg

Te 1984. godine, SAAB je odlučio da u ponudu uvede automobil koji će biti spoj čuvenog prethodnika, modela 99, čija je proizvodnja završena, i novog u ponudi SAAB-a 900 Cupea. SAAB 90 je u stvari bio plod te ljubavi SAAB-a 99 i SAAB-a 900, mješavina ova dva čuvena automobila. To je rezultovalo prelijepim dizajnom jer smo imali dvije legende u jednom automobilu. SAAB 90 je bio dostupan samo u kupe verziji karoserije sa 2 vrata, koja je u prvi plan isticala tečnu kupe liniju koja je krasila i model 99.

Kada SAAB-a 90 pogledamo u lice, videćemo SAAB-a 99, a kako se od B stuba približavamo zadnjem delu automobila pojavljuje se SAAB 900 kupe. Prednji dio do B stuba je SAAB 99, a od B stuba ka nazad SAAB 900, ukratko glasi opis dizajna SAAB-a 90 u nekim auto magazinima.

 photo 3_zpsc7abb2ce.jpg

Ono što je SAAB 90 razlikovalo od drugih SAAB-ova jeste to što nije rođen u čuvenom Trollhatanu, već se proizvodio SAAB-ovoj fabrici u Finskoj, u gradu pod imenom Uusikaupunki. Takođe, ovaj automobil nije nikada izvezen i ponuđen na Američkom tlu, koje je bilo od velikog značaja za SAAB-ove modele. Njegovo pojavljivanje na trzištu SAAB je učinio sa ciljem da se produži proizvodnja SAAB-a 99 pod drugim imenom, od koga je model 90 bio veći, a nudio je veći prtljažnik i rezervoar za gorivo, a u isto vreme bio manji od aktuelnog SAAB-a 900.

Što se motorizacije i opreme tiče SAAB 90 je model koji je imao najmanje opcija za dodatnu opremu od svih SAAB-ova do tada, takoreći, bio je ulazni, bazni model sa klot opremom.

 photo 4_zps9b6f0959.jpg

Te 1984., prve godine proizvodnje SAAB 90 dobija novi “SAAB-Scania” amblem, a od opreme tu su grijana prednja sjedišta, sat u kabini, retrovizori koji se podešavaju iz kabine, nova “Cardinal” crvena boja prvi put dostupna u SAAB-u, a kao opcija tu je bio i otvor na krovu kod nas poznatiji kao “šiber”. Enterijer je dijelom preuzet iz SAAB-a 99, sem što je ugao volana promjenjen.

Pod haubom se nalazi atmosferski motor iz SAAB H porodice motora, oznake B201, OHV sistema, sa jednom bregastom osovinom, 8 ventila i zapreminom od 2.0L(1985cm3), koji je razvijao tačno 100ks. Dolazio je uz karburator, a ovaj motor prvi put je 1981. godine koristio SAAB 900, a od 1982 je uveden i u SAAB 99.Ovaj motor je bio ujedno i jedini motor dostupan uz SAAB 90 i pruzao je solidne perfomanse. Povezan je opciono sa 4-stepenim ili 5-stepenim manuelnim mjenjačem koji je snagu tradicionalno slao na prednju osovinu. Verzija sa 5-stepenim manuelnim menjačem se razlikovala od 4-stepene po prednjem spojleru, koji je dovodio do znanja da se radi o opremljenijoj verziji SAAB-a 90.

 photo 5_zps388aec82.jpg

Tokom proizvodnje desile su se neke minimalne izmjene i poboljšanja, pa je tako 1986. godine došlo do minornih izmjena na karoseriji u vidu novih boja, a najupečatljivija promena te godine jeste uvođenje pokazivača pravca na krilima (bokovima) automobila. Od mehaničkih poboljšanja tu su modifikovani amortizeri, a u motor je ugradjen “Zenith” karburator, radi boljeg paljenja po hladnim zimskim uslovima.Te poslednje godine proizvodnje 1987, urađene su finalne kozmetičke izmene, najviše u enterijeru, a 5-stepena transmisija je postala standard za SAAB 90 koji je svoje postojanje završio te iste godine.

Za sve ove 3 godine proizvodnje uz SAAB 90 je bio dostupan samo jedna verzija B201 motora u atmosferskoj varijanti snage 100ks, i prava je tuga što ovaj model nije dobio Turbo motor koji bi ga učinio posebnim dao mu performanse koje izgledom i zaslužuje. Na kraju, SAAB 90 je otišao u historiju kao jedan od vrlo rijetkih ali i slabo opremljenih modela koji je SAAB napravio. Sa proizvodne trake za 3 godine sišlo je 25.378 automobila.

 photo dsc04760s_zps16abe0b0.jpg

Među njima se krije i jedna limitirana edicija, napravljena u svega 10 primeraka, koja je veoma rijetka pojava. To je SAAB 90 Lumikko, koji je dolazio u snežno beloj boji po kojoj je bio prepoznatljiv, a motor je ostao isti. Ova edicija je ostala upamćena po pobedi u neobičnom takmičenju koje je sproveo jedan Finski magazin, u kome je pravilo bilo da se bazni model koji fabrički nema nadgradnju na nešto specijalno veću opremu, modifikuje raznim dodacima, sa ograničenim budzetom od 10.000 Finskih maraka.

 photo 6_zps85984476.jpg

SAAB 90 je tu dobio aerodinamički bodi kit, SAAB 900 AERO felge sa tri kraka, zadnji spojler, a branici, ručke od vrata, maska, pa čak i okviri prednjih svetala su bili obojeni u tu snežno belu boju. U enterijer je ubačen kožni volan iz SAAB-a Turbo, dodati su neki instrumenti i originalni SAAB-ovi zvučnici. Nažalost, motor je ostao atmosferski kao i u običnom SAAB-u 90, te perfomanse nisu bile poboljšane. SAAB 90 Lumikko je odnio pobjedu i proglešen je za najlepši bazni automobil na ovom zanimljivom takmičenju. Kao što je to postalo uobičajeno, svaki SAAB-ov model koji je izašao, u nečemu je odneo neku pobedu i ostao zapažen, poseban, a ta tradicija nije zaobišla ni SAAB 90 koji će po ovome ostati upamćen iako nije imao bogatu opremu niti jake motore, a od strane pravih ljubitelja SAAB-a biće uvijek voljen i poštovan.

Specifikacije za SAAB 90:

    • Motor: SAAB B201 atmosferski; zapremina 2.0L(1985cm3), redni 4 cilindara, 8v(2 ventila po cilindru), OHV tip konstrukcije, jedno bregasto vratilo, karburator, kompresija 7.2:1, prečnik cilindra/hod klipa: 90mm/78mm; motor postavljen uzdužno napred, iznad prednje osovine.
    • Transmisija: Petostepeni i 4-stepeni manuelni menjač koji snagu prenosi na prednju osovinu.
    • Snaga: 100ks pri 5.200 ob/m; obrtni momenat od 162Nm pri 3.500 ob/m.
    • Ogibljenje: Napred teleskopski amortizeri, pozadi kruta(čvrsta osovina)osovina, kočnice sa diskovima na sva 4 točka.
    • Dimenzije(D/Š/V): 4580mm/1689/1420, međuosovinsko odstojanje iznosi 2459mm, masa automobila: 925KG.
    • Perfomanse: Maksimalne brzina je 170km/č; ubrzanje do 100km/č za 13 sekundi.

Jovan Raičević
SAAB CLUB SERBIA

Turbo Portal