TURBO AERO GOSPODARI DRUMOM

Kao limuzina sa četvora vrata u beloj boji, koja se u rukama svog vlasnika do sada već dokazala na dužim putovanjima, Andrejin SAAB 900i savršeno se uklopio u okruženje internacionalnog putničkog aerodroma. Sa druge strane, jedan crni SAAB 900 Turbo Aero iz 1986. godine se u najboljem svetlu pokazao na Lisičijem Jarku, maloj vazdušnoj luci nadomak Beograda rezervisanoj za sportske i akrobatske avione. U sumrak, okružen usnulim letelicama, Nenadov SAAB je i sam izgledao kao gospodar neba koji je krila odložio u garaži.saab-900-turbo-nenad-01

Već skoro devet godina, Nenad je za volanom svog SAAB-a, a kao večiti zaljubljenik u avione i avioinženjer, želeo ga je i mnogo duže: “Dok sam išao na fakultet, svaki dan sam viđao baš ovog SAAB-a. Gledajući ga prekoputa Taša, zaljubio sam se u njega i svaki put kad sam prolazio sa kolegama uvek sam u šali govorio da će to biti moj automobil.” Godine su prolazile i Nenad se u međuvremenu zaposlio, a SAAB je nastavio da ga prati. Naime, posle oko mesec dana, pojavio se na parkingu zgrade u kojoj je radio, potpuno zapušten: “Stajao je pored kontejnera, bio je zatrpan đubretom. Prozor na suvozačevoj strani je bio odškrinut i jednog dana sam se osilio, odštampao svoj broj telefona na papir i ubacio ga. Papir je pao kao list, pravo na suvozačevo sedište, bilo je potpuno filmski,” Mesecima, ništa se nije dešavalo i Nenad je polako gubio strpljenje, ali ne i entuzijazam, pa je posle dužeg raspitivanja ipak uspeo da dođe do vlasnika.

saab-900-turbo-nenad-02

Dotadašnji vlasnik SAAB-a je takođe imao zanimljivu priču: “Iako mu je to sada bio drugi auto i iako ga je zapostavio, SAAB mu je bio vrlo drag. Dok je bio u Americi, vozio je istog takvog SAAB-a. Onda se vratio ovde, razboleo se i morao je da operiše srce. Da bi ga iznenadila, njegova žena je našla potpuno isti automobil i poklonila mu ga.” Najbitnije od svega, želeo je da ga proda i automobil je posle pregovora o ceni postao Nenadov. Od godina stajanja, bio je u jako lošem stanju prve dve godine su protekle u njegovom sređivanju. Kako nam je priznao, Nenad je neke delove kupio mnogo pre automobila: “Onaj otvoreni prozor nije bio stakleni, već od pleksiglasa. Pre nego što sam ga uzeo, od jednog Kraljevčana kome sam do neba zahvalan sam kupio tonirano suvozačevo staklo. Kada sam ga doneo u kuću, svi su se pitali šta će mi to, ali su ubrzo shvatili.” U tim godinama, internet oglasnici su pravili svoje prve korake i naći delove bilo je znatno teže nego danas, posebno od kada je osnovan SAAB Club Serbia. Kako nam je Nenad objasnio, u početku je na forumu bilo vrlo malo vlasnika 900, ali je njihov broj danas u porastu jer se pokazao kao veoma kvalitetan automobil.

saab-900-turbo-nenad-03

Sama vožnja je savršena i sve ono što je Nenad od njega očekivao. Uz to što je startan i snažan, ovaj SAAB perfektno leži na putu i sa lakoćom vlada svakom krivinom: “Zadnji deo zna da pobegne, ali preko nosa nikad. SAAB 9-5 sa svim sistemima nema tu stabilnost i 900 je kao karting. I na velikim brzinama, je veoma stabilan, stvarno ide kao strela!” Iako svaki SAAB 900 Turbo ima petobrzinski menjač, Nenadov ima četiri brzine, što se u vožnji pokazauje kao bolji izbor. Uz odlične vozne karakteristike, Nenad izdvaja i sve pogodnosti švedskog inženjeringa: “Grejanje mu je fenomenalno i dugo drži toplinu. Tu su i uvučene sajtne, što danas retko ko ima. Preglednost je odlična i tu je ta šoferka inspirisana avionskom. Što se tiče bezbednosti, i na tome se mnogo radilo — šine duž vrata na primer. Vidi se da su o mnogim stvarima razmišljali tada, o kojima mnogi ne razmišljaju danas.” Uz svu sigurnost koju promišljeni inženjering pruža, mnoge automobile krase najrazličitije amajlije, a za Nenada je to jedan mali plišani los, životinja-simbol severnih krajeva odakle je njegov SAAB 900 došao.

saab-900-turbo-nenad-04

Iako SAAB više ne postoji i izgledi da se vrati u život nisu veliki, nasleđe koje je ostavio za sobom je zaista veliko i značajno za istoriju automobila. SAAB 900 Turbo je deo jednog velikog poglavlja i Nenadova ljubav prema ovoj švedskoj legendi je ono što će SAAB uvek činiti živim, brzim i omiljenim, bez obzira na sve što budućnost nosi.

Autor teksta: Đorđe Sugaris
Autor fotografija: Miloš Nikodijević