SAAB 9000 Aero

Saab 9000 Aero je automobil koji je svojom pojavom postao san mnogim vozačima tog vremena i auto koji je postavio nove standarde kada se pojavio na trzištu te, sada već daleke, 1993 godine. Samo je šteta što koncept Saab 9000 Ecosport, prototip koji je predstavljen 1992 i u stvari bio najava za Saab 9000 Aero, nije zaziveo u svojoj punoj snazi, jer je prototip imao motor snage od čak 255ks.

Slika Slika

Saab 9000 Aero doneo je nešto novo u premijum segment, dozu svezine, smelog dizajna i pokazao kakav pogled Saab ima na automobile koji trebaju da zadovolje segment udobnost putnika, a u isto vreme ne zaostaju za rivalima po pitanju performansi i snage. Kako je i sam 9000 bio jako sportski nastrojen, Aero je bio simbol svega do sada uradjenog na ovom modelu, uz brojna poboljšanja koja su ga učinili onim što jeste, izuzetnim. Kako bi ova specijalna verzija imala svoj indentitet što se izgleda tiče i razlikovala se od svoje braće, Saab 9000 je dobio kompletan novi Aero body kit koji uključuje čvrste sportske branike, aerodinamičnije suknjice (sajtne), a zadnji deo je krasio i diskretan spojler koji je dodavao veću silu potiska.

Slika

Pošto je čitava karoserija bila izuzetno aerodinamična, ova poboljšanja su još više pomogla i smanjila otpor vazduha za nekih 10%.Po pitanju dizajna na Aeru, u prvi plan se ističe tradicionalan dizajn sa prepoznatljivim Saab-ovim “hečbek” stilom, a detalj koji to jako naglašava je svakako ispupčeno jednodelno zadnje vetrobransko staklo koje pogledom sa strane asocira na čuvene kombi-kupe karoserije modela 900 i 99. Ovo je uradjeno sa namerom kako se ne bi izgubio indentitet takozvanih kupe-kombi karoserija koje su bile zaštitni znak Saab-a tokom istorije.Takodje, to zadnje vetrobransko staklo, osim originalnosti imalo je i aerodinamičku ulogu jer je jako fluidno dizajnirano, te poboljšava protok vazduha i samim tim utiče na perfomanse i potrošnju goriva.O tome koliko se tezilo ka što lepšoj i aerodinamičnijoj karoseriji govori i podatak koji kaze da je za Saab 9000 Aero koeficijent otpora vazduhu iznosio samo 0.32cd.Slozicemo se da je ovo impresivan rezultat za jedan automobil iz premijum segmenta.

Slika

Detalj koji je zaokruzio pojavu modela Aero jesu specijalne trokrake aluminijumske Aero felne od 16 inča koje su i dan danas veoma popularne kod ljubitelja SAAB-a.Svakako pojava modela 9000 Aero je očaravajuća, a pravi dragulj krio se ispod izvajane haube.Kako je tih godina za sportske automobile premijum segmenta bilo uobičajeno da se pod haubom nadje neki redni šestocilindraš ili V6, Saab 9000 Aero je nastupao u drugačijem izdanju. Pod haubom modela 9000 Aero našao se čuveni redni četvorocilindarski turbo motor fabričke oznake B234R.Uz veći Mitcubishi TDH04 turbo punjač, ovaj motor je iz zapremine od samo 2.3 litra izvlačio 225ks, što je bilo više nego velika cifra za to vreme.Ovaj motor je došao sa novim i poboljšanim sistemom paljenja zvanim Trionic 5 a prepoznaje se po crvenoj DI(Direct Ignition)kaseti na glavi motora.Još jedan izuzetan korak napred jesu kontra-rotirajuće osovine sa tegovima koje su smanjivale vibracije motora i buku, čime je udobnost podignuta na viši nivo.

Slika

Svakako, jedan od sofisticiranijih sistema u to vreme, a i danas, jeste Saab-ov genijalni APC (Automatic Performance Control) sistem koji je poboljšavao performanse motora i u isto vreme produžavao životni vek, a takodje treba reći da niko od drugih proizvodjača tada nije imao tako nešto. Zašto je APC sistem genijalan izum Saab-ovih inženjera najbolji govori to što sistem prepoznaje kvalitet goriva koje se sagoreva, te ako je ono lošijeg kvaliteta, sistem odmah smanjuje pritisak turbine i obratno, ako je gorivo kvalitetno turbina radi na maksimumu i prosto peva, a APC je takodje zadužen da prati i sve ostale parametre vezane za rad motora i njegove perfomanse, pa se obično kod tjuninga i povećanja snage menjaju parametri u ovom sistemu.Motor je DOHC konstrukcije, odnosno sa dva bregasta vratila koja su smeštena u glavi motora uz raspored od 4 ventila po cilindru(16v), a bregaste osovine se pokreću pomoću lanca.Takodje je zanimljivo da je SAAB 9000 Aero imao podešen pritisak turbo punjača na 1,05bara(15psi), što je ipak bilo veliki pritisak za korišćenje u putničkim automobilima, tada.

Slika

Sve ovo garantovalo je superiorne perfomanse modela 9000 Aero.Snaga ovog turbo motora se preko 5-stepenog manuelnog menjača tradicionalno slala na prednju osovinu dok je uz automatski menjač sa 4 stepena prenosa snaga smanjena na 200ks jer menjač nije mogao da izdrži.
Manuelni je bio jako lepo odmeren i stepeni prenosa su glatko klizili iz jednog u drugi.Ovaj menjač zaslužuje velike pohvale jer je imao za zadatak da prenese ogromni obrtni momenat od 350Nm koji je činio da SAAB 9000 Aero ima brutalna medju-ubrzanja u pravom smislu te reči.To najbolje pokazuje podatak da za ubrzanje od 80 do 120kmh Aero stize za kraće vreme nego Lamborgini Diablo i Ferrari Testarossa, što je priznaćete, za auto premijum klase, rezultat za ponos.

SlikaSlika

Jedina stvar koja je odmagala pri naglom startovanju iz mesta je proklizavanje prednjih točkova, tj. snaga se prosipala.Kako bi se to smanjilo uveden je sistem TCS, ili kontrola trakcije.Ona je u prvim godinama dolazila standardno i nije mogla da se izostavi, a kasnije kad je utvrdjeno da kvari perfomanse mogao je da se kupi Aero i bez kontrole trakcije, ili je mogla da se jednostavno isključi. Ipak, i to proklizavanje ipak nije sprečilo da se uziva u brzoj voznji, a ubrzanje do 100km/h trajalo je samo 6,7 sekundi čime je SAAB 9000 Aero bio automobil sa veoma ubedljivim sportskim perfomansama toga doba.Sile koje donose veća količine snage i obrtnog momenta tokom sportske vožnje najviše trpi donji postroj automobila, tj. njegovo ogibljenje. Kako bi vožnja u ovom specijalnom modelu bila nezaboravna, ogibljenje je za potrebe jačeg motora revidirano i dodatno ojačano na osetljivim mestima.Prednje ogibljenje je dobilo ojačana “A “ ramena, sportske, tvrdje opruge i amortizere, veće anti-rol šipke koje su spremne da izdrže veću silu, a zadnje ogibljenje je takodje dobilo tvrdje opruge i rol-bar šipke otporne na veća opterećenja. Sa ovim poboljšanjima, klirens je napred smanjen za 8mm, a pozadi za 5mm, čime je Aero dobio jedan samouveren stav i još lepšu pojavu sa naglašenim sportskim pedigreom. Ovim potezom se naime uopšte nije izgubilo na udobnosti, već ste dobili automobil koji moze da leti auto-putem uz veliku dozu udobnosti, a vikendom da ispisuje krugove na Nirburgringu bez ikakvih problema. Za zaustavljanje bile su zadužene jako efikasne kočnice, napred su bile ventilisane, a pozadi klasične disk kočnice. Kao što je sve do sada na modelu Aero uradjeno sa velikom pažnjom i na najvišem mogućem nivou po pitanju motora, izgleda, ogibljenja, taj tretman posvećenosti nije zaobišao ni enterijer, a kamoli bezbednost.

Slika

Unutrašnjost je plenila luksuzom i dozom sportske atmosfere. Tu su i specijalno za Aero dizajnirane Recaro kozne kadice sa veoma izrazenom bočnom potporom koje imaju za zadatak da čvrsto zagrle telo u krivinama. Uz sve to ova sedišta su bila udobnija od bilo koje kućne fotelje, a imaju opciju grejanja i električnog podešavanja polozaja. Sve komande na centralnoj konzoli su jasno i logično rasporedjene, a ergonomija je na visokom nivou. Tu je bio i SID(Saab information display) program koji je na ekranu prikazivao sve značajne parametre i informacije vezane za voznju, a neke od njih su spoljašnja temperatura, voltaza akumulatora pri startovanju motora, prosečna potrošnja, količina goriva, kilometraza koja moze da se predje sa preostalom količinom goriva, kao i mnoge druge informacije.

SlikaSlika

Jedino što bode oči ljubiteljima SAAB-a jeste to što se brava za startovanje motora nalazi na klasičnom mestu kod volana, a ne tradicionalno na tunelu pored menjača. To je naravno zbog korišćenja Fiatove Tipo 4 platforme, a uostalom to je jedina zajednička stvar i sličnost koju ima sa automobilima sa kojima deli platformu. Od opreme Aero je imao i klima uredjaj, audio sistem, elektro-podizače stakala, centralnu bravu i ostale sitnice, a 1995 je doza luksuza povišena ubacivanjem table od vrhunskog drveta i kvalitetnog Harman i kardan audio sistema sa 10 zvučnika. Sve ovo učinilo je da je SAAB 9000 Aero imao status luksuznog, sportskog automobila koji je nudio dovoljno prostora u unutrašnjosti i udobnost krstarice, a o bezbednosti se se brinuli vazdušni jastuci i jako čvrsta šasija. Takodje, Saab 9000 Aero je u vratima imao dodatna ojačanja koja su ga činili još bezbednijim, a jednom prilikom je proglašen za najbezbedniji automobil u Švedskoj.

Slika

Po pitanju konkurencije, Saab 9000 Aero je bio zestok konkurent Mercedesu w124 E320 i BMW seriji 5 530(e34), mada je iz manjeg motora i sa manje cilindara umeo oštro da im odgovori, a po pitanju elastičnosti niko u segmentu nije mogao da mu pridje. Što se tiče kritika vezanih da tekstovi o Saab automobilima nisu zasnovani na činjenicama i slično, ovde ću citirati neke rečenice koje su kao zaključak izvedene od strane brojnih test vozača iz auto magazina koji su bili oduševljeni pojavom i perfomansama SAAB-a 9000 Aero.
Evo jednog zaključka čuvenog magazina European Car koji je pod utiskom posle voznje doneo Greg Brown, a on glasi:
” The 9000 Aero is flatly the finest road vehicle I have ever driven, particularly when driving at speeds most drivers only dream about. This car has high-speed road capability well beyond 95% or all other cars on any back road, no matter what wheels you are up against. The 9000 Aero is one very fast, safe automobile.”
Ova rečenica je toliko lepo satkana da je svaki dodatak na nju suvišan, a u pravom smislu kazuje šta je Saab 9000 Aero. Ja ću takodje dodati i jedno lično iskustvo koje mi je pomoglo da shvatim šta je Saab 9000 uopšte.

Slika

Naime, na skupu ljubitelja ove marke pod imenom SAAB CLUB SERBIA imao sam priliku da se provozam u Saab-u 9000 CS sa B234 motorom pod haubom i 230ks(400Nm). Utiske sa te voznje i dan danas sabiram jer je to neopisivo rečima.
Saab 9000 Aero verovatno nije najbolji automobil za svetu, ali ono što mogu da kazem i tvrdim jeste da se iz ovog automobila posle voznje uvek izlazi nasmejanog lica, i to je ono što zapravo stvara svaki Saab na ovome svetu, zelju za vožnjom i uživanje u njoj.
Proizvodnja ove legende Saab-a 9000 Aero završila se 1997 godine, a za te četiri godine postojanja Aero je sebi napisao veliku i slavnu istoriju u svetu automobila koja će večno trajati, a u baštini Saab-a ostaće upamćen kao tada najači Saab ikada proizveden i kao prvi predstavnik plemenitog brenda iz Trolhatana u segmentu premijum automobila.
Posebno je bio voljen na Američkom kontinentu gde je završilo oko 3.850 Aero modela. Kao zaključak za SAAB 9000 Aero moze se reći da je ovaj model putnicima pružao udobnosti i prostora kao dnevna soba, bezbednosti i sigurnosti kao tenk, a perfomanse su po svim aspektima ostavljale bez daha pa je kao takav ostao poseban i verovatno jedini, jer teško da će se više ikada proizvesti jedan ovakav automobil, automobil za entuzijaste koji zaslužuje ljubav, a ako ne ljubav, onda zasigurno zaslužuje poštovanje ljubitelja automobila.

Tehničke karakteristike za SAAB 9000 Aero (1993) :
Motor:
B234R redni četvorocilindarski turbo motor zapremine 2,3L(2.290cm3), veći Mitsubishi TD04HL-15G-6 turbo punjač, Trionic 5-crvena DI kaseta(Direct Ignition), APC sistem kontrole kvaliteta goriva i upravljanja parametrima rada motora, ubrizgavanje goriva u više tačaka (Multi-point injection), DOHC-2 bregasta vratila u glavi motora sa 4 ventila po cilindru (16v), pogon bregastih osovina se vrši preko lanca, prečnik cilindra/hod klipa(90mm/90mm), kompresija 9.3:1, blok motora od čelika, glava od aluminijuma, motor postavljen napred u poprečnom položaju.
Transmisija:
Menjač manuelni petostepeni koji snagu i obrtni momenat tradicionalno prenosi na prednju osovinu
Ogibljenje:
Napred Mekferson šema sa ojačanim A ramenima kako bi ogibljenje izdrzalo veće uticaje sila, sportske opruge i amortizeri uz veće i čvršće anti-rol šipke, pozadi ogibljenje takodje dodatno zategnuto uz čvršće anti-rol šipke, klirens napred nizi za 8mm, a pozadi za 5mm/kočnice sa ventilisanim diskovima napred dok su pozadi klasične disk kočnice uz ABS sistem
Dimenzije:
(D/Š/V):4761mm/1788mm/1415mm, medjuosovinsko rastojanje je 2672mm/tezina:1440kg;
Snaga:
225ks pri 5.500 obrtaja u minutu/350Nm obrtnog momenta pri 1.800 obrtaja; specifična snaga je 98ks po litru zapremine
Perfomanse:
0-100km/č za 6,7s dok je maksimalna brzina 240km/č(149mp/č),1/4milje za 14,8s

http://www.youtube.com/watch?v=w4XV_K1pGjE

http://www.vrelegume.rs/test/saab-9000-aero/