SAAB 9-3 Aero-Nordic Perfomance projekat

SAAB 9-3 Aero Nordic Perfomance
Evo još jednog posebnog “Šveđanina” za kojeg moze da se kaze da je projekat vredan naše paznje. Delom zato što je ovaj SAAB rađen od strane jedne od najpoznatijih i najboljih tunig radionica vezane za ovu marku. Pravim ljubiteljima i poznavaocima sve je jasno, u pitanju je “Nordic Tuning”. Iz te radionice izašlo je pregršt SAAB-ova i što je jako interesantno, svaki je poseban na svoj način. Bilo je tu i mašina spremljenih za trke ubrzanja, za voznju po stazi, uličnih trkača i slično, a ovaj projekat koji ćemo ovde predstaviti predstavlja nešto veoma zanimljivo. Kalle Uhr, tvorac ovog projekta, rešio je da SAAB 9-3 Aero pretvori u veoma opasnu drumsku igračku od koje zaziru i rasni sportisti. Naravno, znamo da je “Aero” i u standardnoj verziji veoma snazan ali to jednostavno nije dovoljno za ovako lep automobil i za motore koji mogu da izvuku mnogo više snage od fabričke.

Ovde je bilo primarno da se najviše modifikacija zadrzi ispod haube, kako bi ipak ostao upotrebljiv automobil sa kojim mozete da idete na posao ili vozite decu u školu, a za vikend posećujete trkačku stazu i merite vreme. Tako se pod haubom ovog SAAB-a nalazi modifikovani blok nazvan B236R koji je poznat po izdrzljivosti i ostvarivanju neverovatne količine snage. U opširnijem objašnjenju 2,3L redni četvorocilindraš je u B206 bloku, a B206 blok je ništa drugo nego B204 serija bez kontra-rotirajućih vratila koja su imala ulogu da smanje vibracije motora. Da se razumemo, B236R se naziva ta transformacija motora, a fabrički B236R nikada nije postojao. Malo je komplikovano sve ovo ukratko objasniti, ali eto, shvatite da je ovo uobičajena i veoma popularna kombinacija za ostvarivanje velike snage kod SAAB tjunera. Kako bi se motor spremio za nov zivot sa većom količinom snage stigli su kovani “JE” klipovi i “PPF” kovane karike. Bregasta vratila su uzeta sa B202 motora. Najveću modifikaciju kao i uvek pretrpeo je sistem za nadpunjenje smeše jer je stigao novi “Garrett” GTBB30 turbopunjač koji ima najveću ulogu u podizanju snage. Turbo radi na pritisku između 1,5 do 2bara, sve u zavisnosti koliko je snage potrebno. Upravljačka jedinica “Trionic 7” je mapirana od strane Nordic-a, prati sve parametre vezane za funkcionisanje motora i brine se za izvlačenje maksimalnih perfomansi. Kolektor je ručne izrade tubularnog oblika i oblozen je materijalom koji ima ulogu toplotnog izolatora. Tu je i sportski izduvni sistem izrađen od nerđajućeg čelika(“Ferrita”)bez katalizatora, a prečnik izduvne grane(“downpipe”)od 3 inča garantuje brzo odvođenje vrućeg vazduha iz motora.

Kako je motorima sa turbo punjačima dobar sistem hlađenja prioritet, SAAB je dobio veći interkuler koji se brine da motor stalno dobija hladan vazduh, a njemu pomaze i veliki otvoreni KN filter vazduha. Rasteretni ventil(“wastegate”)je takođe otvoren i usmeren ka podu. Usisna cev turbo punjača je povećana pa prečnik sada iznosi velika 3 inča. Iza prednje maske našlo se mesta i za hladnjak ulja zahvaljujući proizvodima iz “do88” kuće. Na usisnoj cevi se nalazi i merač protoka vazduha, kako bi sve bilo pod kontrolom. Sad, kada je pod haubom pravo malo čudovište, motoru treba obezbediti dovoljnu količinu goriva koja će ga voditi do maksimalnih perfomansi. Ovde se uopšte nije štedelo pa su tako došle “PPF” brizgaljke sa velikim protokom goriva(1200cc) dok se za pumpu “Walbro 450” pobrinuo “KL Racing”. Pošto smo došli na sam kraj modifikacija motora, dodao bih još samo to da je motor prilagođen i za korišćenje etanol goriva. Ukupna snaga koju motor isporučuje na točkove prema podacima sa “dino” merenja jeste velikih 470ks, dok obrtni momenat od 580Nm preti da pocepa pneumatike i u višim stepenima prenosa. Mnogi automobilski stručnjaci kazu da je za automobil sa prednjim pogonom 200ks optimalna snaga i da sve preko toga izaziva velike gubitke snage tokom voznje. To je donekle i tačno, ali ovde je dosta truda ulozeno kako bi se sva snaga lepo prenela na podlogu. Prvo što je ojačano jeste menjački sklop koji je prvi bio na udaru zbog velikog obrtnog momenta. Došla je “Sinter” lamela sa četiri kraka, a potisna ploča je zamenjena boljom. Kada su se elemnti transmisije ojačali tezilo se ka tome da se snaga što manje razbacuje tokom prenosa na podlogu, a to je učinjeno tako što je instaliran “Qualife” diferencijal sa ograničenim proklizavanjem koji daje sve od sebe da se ostvari što bolji kontakt sa asfaltom. Za to se brinu i pneumatici dimenzija 225/40 postavljeni na “Enkei” felne od 17 inča.

Radi boljeg lezanja auto je dobio “Nordic” paket u koji spadaju štelujući zuti “Koni” amortizeri sa “Nordic” tvrdim oprugama. Ove modifikacije imaju više prednosti, kao što su dobro lezanje u krivinama, veća stabilnost ali i konkretniji izgled, jer je odstojanje od tla samo 34cm. Jedina mana jeste malo manje udobna voznja, ali o tome naš prijatelj Kalle Uhr ne mora previše da razmišlja jer su u Švedskoj putevi veoma dobri, bar se nadam. Prednji i zadnji trap je dodatno učvršćen gumenim čaurama(“bushings”)plave boje. Proizvođač delova za modifikacije “Geniun SAAB” obezbedio je najači nosač motora kako bi se pretrpele veće sile koje će biti prisutne.

Sistem za upravljanje je isto ojačan, a tu je i nezaobilazna šipka za sprečavanje uvijanja. Oko kočionog sistema nije bilo mnogo modifikacija, osim toga što su prednji diskovi sa modela SAAB 9-3 SS. Najzad da pređemo i na sam izgled automobila, ili ti “stajling”. Došlo je samo do minimalnih izmena jer se zelelo da auto ostane u fabričkom stanju što se izgleda tiče. Pošto je ovo “Aero” model, sve je prelepo baš ovako kako jeste. Nešto što ga izdvaja iz okoline i ostalih “Aero” modela osim velike snage jeste i specifična trkačka boja koja mu lepo pristaje i čini ga agresivnijim na prvi pogled. Najupečativljiji detalj pored trkačke boje jeste originalni spojler izrađen od karbon-fibera koji nije tu samo iz estetskih razloga, već da da koji kilogram potiska kada je to najpotrebnije. U oko upadaju i veoma lepe aluminijumske felne dok su zadnja stakla zatamljena. Takođe, brisač zadnjeg vetrobranskog stakla je nestao. Videćete i slike kada je auto bio crne boje, što je po mom ukusu lepše izgledalo, mada ovako ima originalniju vizuelnu pojavu. U unutrašnjosti ništa nije menjano i čini vam se da je ovo običan “Aero”. Fabrička elektro-podesiva sedišta su ostala na svom mestu, kao i klima uređaj. Detalj koji ipak daje dozu trkačkog stila u unutrašnjosti jeste “Toora 2” trkački volan sa dva kraka koji ima i zuti prsten koji nam daje do znanja u kom polozaju se nalaze točkovi. Na “A” stubu instaliran je i cajger za praćenje pritiska u turbo punjaču što je od velike koristi. Audio sistem je poboljšan dodavanjem zvučnika i pojačala u gepek, dok je rezervni točak izbačen. Kad sve do sad sagledamo, zaključićemo da je ovaj SAAB 9-3 Aero Nordic Perfomance jedan univerzalni auto koji iz putničkog automobila moze da se transformiše u trkačku mašinu, a pri tome ostane pogodan za sve vaše potrebe. Još jednom, zahvaljujemo se Kalle Uhr-u što je sa nama podelio ovaj neobičan projekat koji će osvojiti srca svih Saabista kod nas i šire, a to je i zasluzio.
SAAB 9-3 Aero Nordic Perfomance(modifikacije):
Motor: B236R(2,3L u bloku B206), redni četvorocilindarski DOHC-16v, bregasta vratila iz B202 motora, kolektor tubularnog oblika ručno izrađen i oblozen toplotnim izolatorom, prečnik cilindra/hod klipa(90mm/90mm), kompresija 9.2:1, “JE” kovani klipovi, “PPF” kovane karike, nadpunjenje smeše se vrši preko novog Garrett GTBB30(1,5-2,0 bara) turbo punjača, “Ferrita downpipe” prečnika 3 inča, kompletan “Ferrita” izduvni sistem od nerđajućeg čelika bez katalizatora, merač protoka vazduha, usisna cev ručne izrade, otvoren”KN” filter vazduha , usisna cev turbopunjača proširena na 3 inča, veći “do88” interkuler, “do88” hladnjak ulja, otvoren rasteretni ventil(wastegate) usmeren ka podu, “PPF” brizgalje visokog protoka(1200cc), “Walbro 450” pumpa goriva, kontrolna jedinica “Trionic 7” mapovana od strane “Nordic Perfomanc”-a, moze se koristiti Etanol gorivo, pozicija motora je napred-poprečno

Transmisija i pogon: Manuelni petostepeni menjač, “sinter” lamela sa četiri kraka, zamenjena potisna ploča, snaga se preko poluvratila prenosi na prednju osovinu, ugrađen “Qualife” diferencijal sa ograničenim proklizavanjem koji obezbeđuje bolju trakciju i manje gubitke snage

Ogibljenje i ojačanja: Prednji i zadnji trap učvrćen boljim gumenim čaurama(guma metal elementi)plave boje, štelujići zuti “Koni” amortizeri svuda, “Nordic Perfomance” set sportskih tvrdih opruga, odstojanje od tla 34cm, prednje kočnice sa modela SAAB 9-3 SS(prečnik 314mm), sistem za upravljanje takođe ojačan, šipka za sprečavanje uvijanja

Spoljašnji izgled: Standardni “AERO” paket sa aerodinamičnim branicima i sajtnama, uklonjen zadnji brisač, zadnja stakla zatamljena, spojler od karbon-fiber materijala, “Enkei” aluminijumske felne od 17 inča obuvene u pneumatike dimenzija 225/40, karoserija ofarbana u trkačke boje “Nordic”-a sa nalepnicama proizvođača delova i trkačke opreme, pre toga auto je bio ofarban u crnu boju kao što se vidi na slikama

Snaga(merenja na dino uređaju):470ks uz 580Nm maksimalnog obrtnog momenta

Perfomanse: među-ubrzanja od 100-150km/č za 3.1 sekundu, dok od 100-200km/č stize za 7.7; Maksimalna brzina još nije izmerena ali je sigurno da je blizu brojke od 290km/č
Vama predlazem da uzivate u slikama ovog lepotana koji po ko zna koji put prikazuje SAAB u najlepšem svetlu, otkrivajući mnogima nešto što nisu znali o ovom posebnom brendu iz Trolhatana čiji su modeli simbol nečeg totalno drugačijeg od uobičajenog.

 

Preuzeto sa: Serbian Car Fans